Nieuws

Lukt het Enschedese studenten om een snelle waterstof raceauto te bouwen?

Ze hebben nog wat maanden nodig om te sleutelen, maar volgend jaar juli moet de raceauto van Green Team Twente klaar zijn voor de eerste race op het circuit van Assen. Ze bouwen in Enschede aan de eerste raceauto op waterstof die deelneemt aan de Formula Student competitie.
Een groep van 26 studenten van hogeschool Saxion en de Universiteit Twente heeft de studie een jaar opzij gezet om zich te kunnen focussen op de bouw van de raceauto. Ze voelen zich pioniers, want het Twentse team is het enige dat deelneemt aan de grootste studentencompetitie ter wereld met een raceauto die rijdt op waterstof.
Green Team Twente werkt aan een raceauto op waterstof
In hun werkplaats aan het Capitool in Enschede wordt nog volop aan de auto gesleuteld. "We gaan een grote waterstoftank achterin zetten", legt Boris Staarman van Green Team Twente uit. "Tijdens de race veranderen we de waterstof in energie. Met die energie sturen we onze elektromotoren aan."

Zwaarder dan concurrenten

Het maakt de raceauto meteen wel een stuk zwaarder dan de concurrerende studententeams in de competitie. "We doen ons best om de auto uiteindelijk zo licht mogelijk te maken. Alles kan nog verbeterd worden de komende maanden."
Green Team Twente heeft al de nodige ervaring opgedaan met waterstof. Met hun oude auto, de waterstof efficiëntie wagen, reden ze mee in verschillende internationale eco-races. Het lukte hen om met 1 kilogram waterstof 3300 kilometer te rijden. Vlot ging dat overigens niet, de snelheid bedroeg zo'n 25 tot 30 kilometer per uur. De raceauto waar ze nu aan werken moet een veel hogere snelheid van zeker 80 kilometer per uur kunnen halen.
Heel gaaf dat wij hetzelfde aan het doen zijn als BMW en Toyota
Rob Overgaauw, Green Team Twente
"We willen waterstof verder op de kaart zetten", zegt Rob Overgaauw van het Twentse team. "Je kunt er iets spannends mee doen, zoals racen op waterstof. Grote autobedrijven als BMW en Toyota zijn ook bezig met het ontwikkelen van een waterstofauto. Het is gewoon heel gaaf dat wij hetzelfde aan het doen zijn."

Waterstof toekomst mobiliteit

Dat waterstof in de mobiliteit toekomst heeft, daar zijn de studenten van overtuigd. "Waterstof is een goede manier van energie opslaan", zegt Boris Staarman. "Als we waterstof nog efficiënter kunnen maken en effectiever kunnen omzetten in elektriciteit, dan is het een hele goede optie voor auto's die grote afstanden afleggen. Denk hierbij aan vrachtwagens, die hebben veel ruimte om waterstoftanks mee te nemen."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.