Cultuur

ODE AAN... | 1. Paul van Vliet: meester in taalgebruik gaat rijmend door het leven, ook als het niet hoeft.

Paul van Vliet, Frits Spits en Willem Wilmink. In Theater de Kleine Willem in Enschede staan ze dit keer niet op het podium maar krijgen ze ieder een hommage. In ‘Ode aan…’ worden ze toegezongen door jonge artiesten van Wilminks Kweek, halen bekende vakgenoten herinneringen op en worden ze in het zonnetje gezet door regionale cabaretiers.
In de eerste aflevering van ‘Ode aan…’ krijgt Paul van Vliet een eerbetoon van cabaretiers Nathalie Baartman en Bert Eeftink, jonge musici, kunstenares Sonna Krom, taalanalist René Appel én de beroemde Jacques d’Ancona.
Ode aan Paul van Vliet, met vrnl Kees Schafrat, Bert Eeftink, Sonna Krom en Inga Tjapkes
Ode aan Paul van Vliet, met vrnl Kees Schafrat, Bert Eeftink, Sonna Krom en Inga Tjapkes © Sonna
Paul van Vliet weet zowat zijn leven lang een groot publiek te boeien met zijn liedjes en theaterwerk en veel, óók jonge vakgenoten te beïnvloeden. Hij is een meester in het taalgebruik. Iemand die rijmend door het leven gaat, ook als het niet hoeft. En behalve cabaretier, liedjesmaker en tv-presentator sinds 1992 ambassadeur voor Unicef Nederland.
Geboren in Den Haag, september 1935, is hij het jongste kind van een kunstzinnig echtpaar. Paul van Vliet sr. was tekenleraar, poppenspeler, kunstschilder en toneelschrijver en moeder Louise was lerares voedingsleer, schilderes en schrijfster.

Meester in de rechten

Tijdens z’n middelbare schooltijd doet Paul al aan cabaret en na zijn eindexamen schrijft hij voor de Haagsche Courant. Eenmaal uit dienst besluit hij in Leiden rechten en geschiedenis te studeren. Geschiedenis laat hij al snel links liggen en als meester in de rechter in wording is hij vooral veel op het podium te vinden, gewoon voor de lol – met het Leidsch Studenten Cabaret. De zalen zitten avond na avond vol en televisie volgt ook.
‘hij heeft me beloofd het me nog een keer goed af te raden‘
De avond dat hij zijn rechten bul ontvangt adviseert zijn vrouw hem om nog 's goed na te denken. "Je staat al een uur lang gekke bekken te trekken voor de spiegel". Dus besluit Paul van Vliet nog één keer met acteur Steye van Brandenburg te praten over het vak, zodat Van Brandenburg het hem nog een keer goed kan afraden. Dat duurde een nacht en talloze cafés lang, en mislukte.

De Overjas voor Prins Claus

Dat was het begin van een nu ruim 60-jarige carrière met veel hoogtepunten: zijn doorbraak in 1966, de beroemde conference met De Overjas voor toen Prinses Beatrix en Prins Claus, het succesvolle Pepijn theater dat in de jaren zestig de kweekvijver was voor jong cabarettalent onder wie Youp van ’t Hek, Herman Finkers, Hans Liberg en Jack Spijkerman, en tot slot de vele One Man Shows. Elf in dertig jaar tijd.

Hét gezicht van Unicef

Een ontmoeting met Audrey Hepburn leidt er in 1992 toe dat Paul wordt geïnstalleerd als Nederlandse ambassadeur van Unicef en hij wordt hét gezicht van Unicef Nederland.
In deze aflevering brengen cabaretiers Nathalie Baartman, Bert Eeftink, jonge musici, kunstenares Sonna, taalanalist René Appel én de beroemde Jacques d’Ancona een ode aan Paul van Vliet.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.