Nieuws

Twente Airport verdeelt politiek in Overijssel: van heropenen tot stoppen

Lufthansa-Boeing op Twente Airport
Lufthansa-Boeing op Twente Airport © ANP
Wat moet er gebeuren met Twente Airport? De meningen liepen vanavond sterk uiteen in het provinciehuis in Zwolle, waar over de toekomst van de luchthaven werd gesproken. De PVV wil van Twente Airport weer een volwaardige burgerluchthaven maken, maar GroenLinks ziet weinig maatschappelijke waarde in 'een landingsbaan voor een toenemend aantal zakenjets voor miljardairs en zakenlieden'.
Over zeker één ding waren de meeste partijen het wel eens: de regels voor bedrijven die zich er willen vestigen moeten minder streng worden. Want de beloofde banenmotor die de luchthaven bij Enschede - ook bekend als Technology Base - zou opleveren, bleef tot nog toe uit.
Er hebben zich veel minder bedrijven gevestigd dan gehoopt, concludeerde onderzoeksbureau Berenschot eerder dit jaar. Ook het geruzie met de Inspectie over het parkeren van vliegtuigen kostte de luchthaven veel geld.
Twente Airport werd in maart 2017 heropend. De provincie en de gemeente Enschede zijn sindsdien eigenaar van de luchthaven en hebben er de voorbije jaren miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld in gestoken.

Kritiek op beleid

Kritiek op de ontwikkeling van de luchthaven is er vooral van de linkse partijen. "Twente Airport moet niet de Floriade van Overijssel worden", zei Annemieke Wissink (PvdA Overijssel), doelend op de miljoenenstrop die het bloemenevenement de gemeente Almere bezorgde.
BurgerBelangen Enschede vindt dat de politiek zich te lang blind heeft gestaard op de tienduizend banen die het vliegveld zou creëren. Het CDA noemde de luchthaven belangrijk voor de economische positie van Overijssel, maar vindt dat er meer ingezet moet worden op duurzaam vliegen.
Twente Airport moet niet de Floriade van Overijssel worden
Annemieke Wissink (PvdA Overijssel)

Aanpassingen

De verwachting is dat Twente Airport ook de komende jaren rode cijfers blijft schrijven. Door in te zetten op een aantal pijlers moet dat verlies wel kleiner worden. Zo willen gemeenten en de provincie dat de regels voor bedrijven die zich er willen vestigen minder streng worden, moet de luchthaven meer inzetten op duurzame luchtvaart, zoals elektrisch vliegen, en moet er straks ook gevlogen kunnen worden met slecht weer. Nu is dat nog een stuk lastiger.
Ook moet het langdurig stallen van grotere vliegtuigen geld blijven opleveren, net als de zakenvluchten die er plaats hebben. Over 2022 wordt een recordaantal zakenvluchten verwacht op Twente Airport.

Tot 2025

Provincie en gemeente willen tot zeker 2025 blijven investeren in de luchthaven. "Dat is de deadline. We gaan ervoor, maar kijken daarna ook kritisch terug", zei gedeputeerde Roy de Witte. Hij beloofde de volksvertegenwoordigers op de hoogte te houden van investeringen die gedaan worden in de ontwikkeling van de luchthaven. Maar de ambities van de PVV, om vanaf Twente Airport te kunnen vliegen naar zomerse vakantiebestemmingen, lijkt voorlopig luchtfietserij.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.