Nieuws

Omwonenden spoor Oost-Nederland wacht verdubbeling overlast; tot 17.000 goederentreinen per jaar

Een goederentrein bij Wierden
Een goederentrein bij Wierden © ANP/Vincent Jannink
Omwonenden van het spoor in Oost-Nederland kunnen de borst nat maken, want naar verwachting verdubbelt het aantal goederentreinen in 2030 ten opzichte van vorig jaar. ProRail registreerde in 2021 nog 7500 passerende goederentreinen in Wierden, maar als de ontwikkeling zo doorgaat denderen er in 2030 jaarlijks 13.400 tot 17.000 over het spoor. Dat is in het drukste scenario één goederentrein per half uur, non-stop, een jaar lang.
Dat blijkt uit cijfers van staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een antwoord op Kamervragen van Chris Stoffer van de SGP. De stijging van het aantal passerende goederentreinen bij Wierden komt volgens de staatssecretaris vooral door de groei van het goederenvervoer over het spoor en "in beperkte mate door omleidingen als gevolg van de geplande werkzaamheden aan het Derde Spoor in Duitsland." Hierdoor wordt treinverkeer tijdelijk onder meer langs Wierden via de Bentheimroute afgewikkeld.
De omleiding van het treinverkeer en daardoor de groei van het aantal goederentreinen leverde eerder dit jaar een petitie op van omwonenden. De petitie tegen de ongebreidelde groei van het aantal treinen leverde zeshonderd handtekeningen op, maar lijkt vooralsnog geen zoden aan de dijk te zetten.

Waarschuwing

Enkele weken geleden kwam er al een waarschuwing van ProRail en de provincie Overijssel dat dat er de komende jaren rekening moet worden gehouden met meer goederentreinen, waarbij het aantal treinen met gevaarlijke stoffen stijgt en bepaalde limieten overschreden kunnen worden. ProRail en de provincie verwachten dat de overlast van goederentreinen in Overijssel tussen november 2024 en mei 2026 het grootst is. In die anderhalf jaar is het traject van de Betuweroute ruim twintig weken geheel afgesloten, waardoor al het goederenvervoer via Oost-Nederland moet.

Trillingen

De omwonenden van het spoor in Wierden vrezen overlast door trillingen. De spoortrillingen worden volgens de staatssecretaris niet in Wierden gemonitord. Wel zijn er langdurige metingen in Hengelo om over langere tijd de ontwikkelingen van trillingen en geluid van de treinen te volgen. "Uit de metingen blijkt dat het gemiddelde trillingsniveau de afgelopen jaren niet toeneemt. Wel neemt het maximale trillingsniveau licht toe", schrijft Heijnen.
In mijn beleid streef ik ernaar de overlast zoveel mogelijk te beperken
Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat
Een aantal omwonenden van het spoor in Wierden ziet een oplossing in een geluidsscherm. "Aan deze kant van het spoor zijn geen geluidsvoorzieningen getroffen, dus voor ons wordt het steeds erger. Op korte termijn zou een geluidswal reëel moeten zijn. Dat moet geen jaren meer duren", zei omwonende Johan Lesscher enkele weken geleden tegen RTV Oost.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.