Nieuws

Den Haag trekt de knip: 160 miljoen euro voor bereikbaarheid nieuwe woonwijken in Overijssel

De busbrug achter station Zwolle
De busbrug achter station Zwolle © RTV Oost/Wouter de Wilde
Het Rijk trekt tientallen miljoenen uit om nieuwe woonwijken in Overijssel bereikbaarder te maken. De provincie heeft een deal met Den Haag gesloten ter waarde van zo'n 160 miljoen euro.
Daarvan gaat 71,1 miljoen naar Zwolle. Daar wordt in het gebied rond het station en de binnenstad achtduizend huizen gebouwd. De ruim 70 miljoen wordt gebruikt voor een voetgangersbrug over de IJsselallee en een fietstunnel van de IJsselallee naar Zwolle-Zuid.
Ook wordt er onder meer geïnvesteerd in het openbaar vervoer, betere voorzieningen voor fietsers en voetgangers en deelmobiliteit. Dat moet er volgens de provincie voor zorgen dat de A28 ontlast wordt.

60 miljoen voor Deventer, Hengelo en Kampen

Een ander deel van de 160 miljoen gaat naar nieuwbouwprojecten in Deventer, Hengelo en Kampen. In Deventer gaat het om de bereikbaarheid van Keizerslanden en het centrum.
De miljoenen die naar Overijssel gaan maken deel uit van een groter plan. Vandaag werd bekend dat het kabinet over heel Nederland 7,5 miljard euro verdeeld voor de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken. In totaal gaat er dus zo'n 160 miljoen naar Overijssel.
Kampen krijgt een kleine vijftien miljoen euro voor het maken van fietstunnels, fietspaden en geluidswerende voorzieningen in de Reevedelta. Ook komt er geld voor een zogenaamde mobiliteitshub bij station Kampen Zuid.
In Hengelo wordt geld uitgetrokken voor de bereikbaarheid in de binnenstad.

Trein Zwolle-Twente-Münster

Naast de 160 miljoen euro reserveert het Het Rijk reserveert ook nog 30 miljoen om de treinverbinding Zwolle-Twente-Münster elektrisch te maken. Nu rijdt die trein nog op diesel.
De Duitsers willen hun deel van de verbinding in 2028 elektrisch hebben. Als het Nederlandse gedeelte dan niet elektrisch is, dan stopt de verbinding. ProRail heeft de opdracht gekregen om te onderzoeken of ook het Nederlandse deel van de verbinding elektrisch kan worden gemaakt.

Cofinanciering

Het is niet zo dat Overijssel de hand kan ophouden en het geld vanuit Den Haag kan incasseren. Er wordt uitgegaan van cofinanciering. Dat wil zeggen dat het geld alleen beschikbaar komt, als de betreffende gemeente samen met onder meer de provincie ook een deel bijlegt.
Zo komt de 71,7 miljoen in Zwolle alleen beschikbaar als de lokale overheden, zoals de gemeente en de provincie, zelf ook met 71,7 miljoen over de brug komen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.