Nieuws

Partijen voor rechter: stijgen grote Boeings straks probleemloos op vanaf Twente Airport?

Een Boeing taxiet op Twente Airport
Een Boeing taxiet op Twente Airport © ANP
Mogen er straks ook grote vliegtuigen, zoals een Boeing 747, landen en weer opstijgen vanaf Twente Airport, zonder dat daarvoor ingrijpende maatregelen nodig zijn? Die vraag stond vandaag centraal in een rechtszaak die de luchthaven had aangespannen tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Twente Airport vroeg de rechter om een vaste ontheffing voor het moeten aanleggen van 'onnodig dure' draaipaden aan beide uiteinden van de start- en landingsbaan.
Op Twente Airport mogen grote toestellen van de E-categorie wel landen, maar niet zo maar weer opstijgen. Het bracht de luchthaven bij Enschede eind 2020 in grote problemen, toen zes Boeings 747 van Lufthansa op Twente Airport geparkeerd stonden. Het landen was geen probleem, maar de inspectie verbood dat de toestellen ook weer mochten opstijgen.
Uit vertrouwelijke documenten bleek dat Twente Airport bewust dat risico nam. De luchthaven sleepte de inspectie voor de rechter en kreeg gelijk, maar het geruzie zorgde wel voor een fors verlies voor de luchthaven.

Aanleg draaipaden

Om grotere toestellen in de toekomst weer zonder problemen op te kunnen laten stijgen, moet Twente Airport van de inspectie draaipaden, in vaktermen runway turn pads, aanleggen. De luchthaven vindt de ingreep, die 2,5 miljoen euro kost, onnodig.
"Twente Airport is geen drukke luchthaven. Hier is geen noodzaak om de baan snel vrij te maken voor ander vliegverkeer", aldus luchthavendirecteur Jan Schuring, die erop wees dat er nu 'slechts' ongeveer tien grotere vliegtuigen per jaar op Twente Airport landen.
Dit is een turn pad:
© RTV Oost
De inspectie wees erop dat het aanleggen van draaipaden gebonden is aan internationale regels. "Dat zijn eisen waaraan wordt vastgehouden. Die uniformiteit is een belangrijk onderdeel waarom de luchtvaart zo veilig is", zei een woordvoerder van ILT tijdens de zitting.
De ILT vindt dat Twente Airport zich aan die regels moet houden en is bovendien bang dat er zonder draaipaden straks ook veel meer grote verkeersvliegtuigen landen en opstijgen vanaf de luchthaven.
Schuring over de rechtszaak:
Twente Airport over rechtszaak tegen Inspectie

'Geen tweede Schiphol'

Schuring bestreed dat. "Wij worden geen tweede Schiphol. We spreken over twintig of 25 grote vliegtuigen per jaar. Bovendien zijn we gebonden aan regelgeving uit het luchthavenbesluit." Twente Airport stelt dat het nu inkomsten misloopt. "Marktkansen worden ontnomen. We hebben al meerdere keren 'nee' moeten verkopen aan de luchtvaartmaatschappijen vanwege de onzekerheid."
De rechtbank doet binnen enkele weken uitspraak.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.