Nieuws

Bestuursverbod gevraagd voor transporteur die grossierde in faillissementen

Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © ANP / Lex van Lieshout
Een transportondernemer, die de afgelopen jaren grossierde in faillissementen, moet een zogeheten bestuursverbod krijgen, waardoor hij geen nieuw bedrijf meer kan beginnen. Een van de curatoren, die zich bezighoudt met de afwikkeling van het bankroet van een van de laatste bedrijven, stapt naar de rechter om dit af te dwingen. De directeur en zijn vrouw zijn al jarenlang actief in de transportsector, waarbij beide echtelieden beurtelings optreden als directeur-bestuurder, maar telkens gaan de firma's op de fles. Het echtpaar wordt ook persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de financiële schade.
Dat blijkt uit het gisteren gepubliceerde verslag van curator Peter Weenink, die onderzoek doet naar de achtergronden van het faillissement van Polar Thermo Logistics in Oldenzaal.

Reeks faillissementen

Dit bedrijf werd gerund door een van oorsprong Duits stel, dat al sinds circa 2009 actief is op de Nederlandse transportmarkt. Zoals eerder gemeld grossiert het stel in faillissementen, waarbij schuldeisers veelal met lege handen achterblijven.
De laatste twee bedrijven van het stel gingen binnen een half jaar failliet. Nadat eerst Polar Logistics in Oldenzaal medio mei vorig jaar op de fles was gegaan, werd rechtsopvolger Polar Thermo Logistics in oktober failliet verklaard. Dit tweede bedrijf was een zusterbedrijf met slechts één woordje verschil, het vestigingsadres in Oldenzaal bleef hetzelfde. Beide bedrijven waren gespecialiseerd in gekoelde ladingen.

Stok achter de deur

In hun eerdere openbare faillissementsverslagen hielden de twee curatoren nog een slag om de arm of ze een bestuursverbod tegen de directeur zouden eisen om zo te voorkomen dat de man opnieuw als ondernemer aan de slag kan gaan. Dit nadat de transporteur in gesprekken met de curatoren zelf ook al had weten dat hij zichzelf niet geschikt vindt voor het vak van ondernemer.
Als stok achter de deur stapt curator Cander van der Veer, die het voorlaatste faillissement van Polar Logistics BV onderzoekt, nu naar de rechter om het bestuursverbod alsnog formeel af te dwingen. Eerder al kondigde deze curator aan dat hij bovendien de schade in dit faillissement op het echtpaar gaat verhalen.
De transporteur zegt tegen de curator dat hij zich wel kan vinden in een bestuursverbod, maar wijst van de hand dat hij persoonlijk aansprakelijk kan worden gehouden voor het financiële tekort.
In het bankroet van Polar Logistics zegt de fiscus nog ruim 285.000 euro tegoed te hebben en het UWV nog ruim 18.000 euro. Daarnaast hebben 25 crediteuren zich bij de curator gemeld met een totale vordering van ruim 300.000 euro.

Strafrechtelijke aangifte

Het van oorsprong Duitse stel was jarenlang actief in de Nederlandse transportsector. Na de laatste twee faillissementen werd een nieuw bedrijf net over de grens in Duitsland gelanceerd, maar dat was naar eigen zeggen vooral bedoeld om zich als zelfstandig ondernemer door anderen in te laten huren.
Behalve de justitiële nasleep van het faillissement hangt het echtpaar ook nog een rechtszaak boven het hoofd. Een van de curator heeft namelijk strafrechtelijke aangifte tegen de echtelieden gedaan, onder meer wegens zogenoemd paulianeus handelen: het wegsluizen van goederen in de aanloop naar het faillissement.

Leeggestript

Curator Van der Veer meldde eerder al dat hij op de dag van het faillissement van Polar Logistics een compleet leeggestript bedrijf aantrof. "Het voorzetten van een structureel verlieslatende onderneming en zich vervolgens schuldig maken aan faillissementsrecidive kan worden gekwalificeerd als een van de ernstiger vormen van onbehoorlijk bestuur", zo schreef de curator in een eerder verslag.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.