Nieuws
Kamerfracties willen geld vrijmaken voor onderzoek Nedersaksenlijn
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er een half miljoen euro wordt vrijgemaakt om onderzoek te doen naar de aanleg van de Nedersaksenlijn. Dat schrijft NRC op basis van Haagse bronnen. Met dit onderzoek willen de fracties voorkomen dat het plan van tafel gaat.
De Tweede Kamer debatteert deze week over de pot voor infrastructuur in de komende tien jaar, en over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De Nedersaksenlijn is een treinverbinding die van Almelo via Hardenberg naar Groningen moet lopen. Het grootste deel van het spoor ligt er al, alleen het stuk tussen Emmen en Veendam (ruim veertig kilometer) moet nog worden aangelegd.
63 miljoen
Om die verbinding mogelijk te maken, vroegen de provincies Groningen en Drenthe eerder al 63 miljoen euro van het kabinet. Afgelopen voorjaar berekende spoorbeheerder ProRail dat de verbinding minimaal 115 miljoen euro zou kosten; een stuk hoger dan de 70 miljoen die aanvankelijk werd begroot.
Andere onderzoeken
Er zijn al eerdere onderzoeken gedaan naar de Nedersaksenlijn. Uit berekeningen kwam toen naar voren dat de lijn tussen de 500 miljoen en 1,25 miljard euro gaat kosten. Daarvoor moet naast de aanleg van het spoor tussen Emmen en Musselkanaal ook het spoor rondom Almelo op de schop.
In een ander rapport, dat eerder dit jaar uitkwam, concludeerden de onderzoekers dat vooral Groningen en Drenthe baat hebben bij de Nedersaksenlijn. De lijn is goed voor de leefbaarheid van de dorpen langs de lijn. Maar de verbinding zal niet zorgen voor fors meer werkgelegenheid in de gebieden, stellen de onderzoekers.
Amper tijdswinst
Vanuit Hardenberg zijn reizigers met de Nedersaksenlijn sneller in Groningen: de tijdswinst wordt geschat op zo'n twintig minuten. Maar van een veel snellere verbinding tussen Twente en het noorden is geen sprake: volgens recente berekeningen ben je van Almelo naar Groningen, via de Nedersaksenlijn, ongeveer 1 uur en 40 minuten onderweg. Nu is dat op de spoorverbinding via Zwolle net zo lang.