Nieuws

Deskundigen kritisch over onderzoek burgerluchtvaart Twente Airport: "Lelystad-scenario dreigt"

In de zomermaanden vliegen vanaf Twente Airport naar zonnige vakantiebestemmingen in Zuid-Europa: een meerderheid van de gemeenteraad in Enschede ziet het wel zitten en laat er nu onderzoek naar doen. Tweede Kamerlid Daniël Koerhuis (VVD) gaat de minister bovendien vragen om steun. Deskundigen zijn kritisch over de plannen, al willen ze het niet direct van tafel vegen.
'Wessels tekent: Twente Airport Enschede klaar voor de start', schreef RTV Oost in september 2013. Destijds werd ook geprobeerd om van Twente Airport weer een volwaardige burgerluchthaven te maken. Investeerder Dik Wessels deed daarbij een flinke duit in het zakje.
De burgerluchthaven is nooit van de grond gekomen. Toch willen de fracties van Burgerbelangen Enschede, PVV, VVD en CDA de deur naar vakantievluchten van en naar Enschede openzetten, zo bleek gisteravond. De rechtse partijen pleiten voor een kleinschalige burgerluchthaven, met bijvoorbeeld vooral in de zomermaanden vakantievluchten.

Lelystad-scenario

Luchtvaarteconoom Hans Heerkens vraagt zich af wie dat gaat betalen. "Je zit met voorzieningen als de douane en andere veiligheidsmaatregelen. En als zo'n plan eenmaal in gang wordt gezet, dan is het vaak moeilijk om te stoppen. Het argument 'het kost nu geld, maar over een paar jaar levert het misschien wel geld op', hoor je dan vaak."
Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, is ook kritisch over de plannen. "Ga je Twente Airport gebruiken voor de grotere luchtvaart, dan vrees ik dat je dezelfde discussie gaat krijgen als rond Lelystad. Omwonenden zullen niet blij zijn, er zullen nieuwe vergunningen moeten komen en je zit met het kostenplaatje."
Grote toestellen, zoals een Boeing 747, mogen nu wel landen op Twente Airport, maar niet zo maar weer opstijgen. De luchthaven moet daarvoor eerst de start- en landingsbaan aanpassen. Twente Airport wil dat niet en is naar de rechter gestapt. Die doet later deze maand uitspraak in de zaak.

Münster-Osnabrück

Toch is het plan niet bij voorbaat al kansloos, schat Melkert. "Schiphol gaat beperkt worden in zijn bewegingen, terwijl wij als Nederlanders echt niet minder gaan reizen. Een Twente Airport zou best aantrekkelijker kunnen worden, mits er een goede businesscase ligt. Enschede heeft bovendien het voordeel dat het nog een deel van Duitsland kan bedienen."
Luchtvaarteconoom Heerkens is het daar niet mee eens. "Net over de grens heb je al een luchthaven die draait", zegt hij, doelend op luchthaven Münster-Osnabrück, op een uur rijden van Enschede. "Kun je daar niet beter je luchtverkeer concentreren? Ik ben een voorstander van grotere luchthavens, met meer verbindingen, waardoor het ook aantrekkelijk is om te vliegen."

Verlies

Beide luchtvaartdeskundigen wijzen er bovendien op dat regionale luchthavens als Maastricht en Groningen nog altijd verlies draaien, waardoor er gemeenschapsgeld bij moet. "In de kern is het allemaal mogelijk: Twente heeft een lange landingsbaan, die vluchten naar Zuid-Europa mogelijk maakt", zegt Heerkens. "Maar het is vooral een financiële kwestie, want er is een groot gevaar dat je verlies draait."
Daniël Koerhuis, Tweede Kamerlid voor de VVD uit Raalte, ziet kansen in Twente Airport. "Iedereen heeft het afgelopen jaar de problemen op Schiphol gezien. Regionale luchthaven, zoals Twente, kunnen vakantievluchten overnemen om de problemen te helpen voorkomen. Ik zal de minister vragen om Enschede te helpen", twittert hij.
Luchtvaarteconoom Heerkens verwacht niet snel dat 'Twente' vluchten van Schiphol gaat overnemen. "Lelystad ligt veel dichterbij", zegt hij.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.