Nieuws

Arriva wil vanaf 2025 extra treinen laten rijden tussen Zwolle en het noorden

Arriva-trein op station Groningen
Arriva-trein op station Groningen © ANP
Als het aan Arriva ligt, rijden er vanaf 2025 veel meer treinen tussen Zwolle en het noorden van het land. De huidige treinen van NS blijven rijden op die trajecten: de eventuele ritten van Arriva komen daarbij.
Het gaat om de trajecten Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden, hiervoor heeft Arriva een aanvraag ingediend. "We willen zo de nieuwe mogelijkheden op het spoor benutten", zegt een woordvoerder van Arriva.
Open toegang op het spoor
Sinds 1 januari hebben spoorwegondernemingen die mensen willen vervoeren het recht op 'open toegang op het spoor'. Ze mogen treinen rijden naast het bedrijf dat op een bepaald traject de concessiehouder is. Op de meeste spoorlijnen in Nederland, waaronder Groningen-Zwolle, is de NS dat. Arriva maakt binnenkort voor het eerst gebruik van deze mogelijkheid door op vrijdagnacht tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol een trein te laten rijden.

Er gelden wel voorwaarden: zo mag een extra passagiersdienst het economisch evenwicht van een bestaande concessie niet in gevaar brengen. De Autoriteit Consument en Markt beoordeelt de plannen van vervoerders daarop. Bovendien moet er genoeg ruimte zijn op het spoor.

Voor het hoofdrailnet geldt vooralsnog een uitzonderingspositie. Omdat die uitzondering vanaf 1 januari 2025 vervalt, komt Arriva nu met het plan om vanaf dat moment de extra treinen tussen Groningen en Zwolle te laten rijden.

Station Staphorst

Arriva wil de hele dag treinen laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Het plan is om de stoptreinen, vergeleken met de huidige sprinters van NS, op een extra station te laten stoppen: station Staphorst, dat nog gebouwd moet worden. Het bedrijf wil ook sneltreinen laten rijden: die stoppen onderweg alleen in Assen en Hoogeveen, en op specifieke momenten in Meppel.
De vervoerder wil tussen Leeuwarden en Zwolle twee stoptreinen per uur rijden, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit moet een tijdswinst van twee minuten opleveren.

Machinisten nodig

De machinisten die nodig zijn om de ritten uit te voeren moeten nog wel gevonden worden: "We zijn er hard mee bezig om extra mensen te werven", zegt de woordvoerder tegenover RTV Noord. "De arbeidsmarkt is tegen die tijd mogelijk heel anders, dus daar kunnen we nu nog weinig zinnigs over zeggen."
Een kaartje voor de nieuwe Arriva-verbinding moet net zoveel kosten als een kaartje voor de NS. Ook abonnementen moeten geldig zijn in de treinen. Dat is een verschil met de nieuwe wekelijkse nachttrein naar Schiphol: daarvoor kan je alleen via een app van Arriva een kaartje kopen en geldt de ov-chipkaart niet.

'Enorme boost'

Arriva-directeur Anne Hettinga aast al langer op meer trajecten en is dan ook blij met het aanbod dat hij doet. "We geven zo een enorme boost aan het openbaar vervoer in Noord-Nederland. Wij zien kansen voor de reiziger daar waar mogelijkheden nu onbenut blijven", zegt hij.
Hettinga wijst op de spoorlijnen in het noorden van het land. "Die werden door de NS gekwalificeerd als 'onrendabel'. Wij hebben op die trajecten reizigersgroei weten te realiseren. De ingediende plannen van Arriva voor de treinen tussen Groningen, Zwolle en Leeuwarden moeten voor hetzelfde positieve effect zorgen."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.