Nieuws

Flinke klap Twente Airport: miljoeneninvestering nodig voor ontvangst grote Boeings

Grote Boeings mogen niet landen of opstijgen vanaf Twente Airport
Grote Boeings mogen niet landen of opstijgen vanaf Twente Airport © ANP / Ginopress
Een flinke tik voor het verdienmodel van Twente Airport. Als de luchthaven wil dat grote Boeings probleemloos kunnen opstijgen, moet het zo'n 2,5 miljoen euro investeren in zogeheten 'draaipaden' voor vliegtuigen. Twente Airport vroeg vorige maand bij de rechtbank om ontheffing van deze verplichting, maar daar gaat de rechter niet in mee. Het parkeren van grote vliegtuigen was "een van de pijlers voor een gezonde exploitatie".
De draaipaden horen aan het begin en eind van een landingsbaan te liggen, en geven piloten de mogelijkheid om snel uit te wijken, bijvoorbeeld als er een volgend toestel aankomt. Twente Airport beschikt niet over deze draaipaden. Ook niet nodig, vindt de luchthaven: grote toestellen komen slechts sporadisch, en zijn altijd minimaal 24 uur van tevoren aangemeld. Maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil geen ontheffing geven, en de rechtbank geeft de inspectie daarin nu gelijk.

'Volkomen veilig'

'De werkwijze is volkomen veilig en een kostbare investering van gemeenschapsgeld in de vorm van de aanleg van een turnpad voegt niets toe aan de veiligheid', hield de luchthaven de rechter voor. Maar die oordeelt dat er in Twente geen sprake is van bijzondere omstandigheden: ook hier gelden dus gewoon de reguliere regels. Grote vliegtuigen mogen nog wel landen voor ontmanteling, maar vertrekken zit er niet meer in.

Inkomsten vallen weg

"Als we geen hoger beroep aantekenen, betekent dit dat we geen parkeerinkomsten voor grote vliegtuigen kunnen genereren, omdat ze zonder draaipaden niet meer mogen vertrekken", reageert Jan Schuring, waarnemend directeur Twente Airport. "Qua veiligheid zijn ze niet nodig, maar wel zeer kostbaar." Volgens de directeur zijn er voor Twente Airport genoeg andere kansen om inkomsten binnen te halen, zoals het testen van nieuwe duurzame vliegtuigen. Afgelopen jaar noemde Schuring vliegtuigparkeren in combinatie met eenvoudig onderhoudswerk nog "een van de pijlers voor een gezonde exploitatie".
Voorlopig lijkt Twente Airport niet van plan de draaipaden alsnog aan te leggen. "Dat kost tussen de 2,5 en 3 miljoen euro", stelt Schuring. "Als een groot vliegtuig hier een jaar lang parkeert, levert dat zo'n 70- tot 80.000 euro op. Heb je er vijf of zes staan, dan is het totale bedrag ons jaarlijkse exploitatietekort. Maar wil je de investering voor de draaipaden eruit halen, dan moeten er heel wat vliegtuigen heel wat jaren staan." De markt voor het parkeren van vliegtuigen krimpt alweer, nu na de hevige coronabeperkingen de meeste toestellen gewoon weer in de lucht hangen.
De luchthaven overweegt momenteel in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Tijdelijk toestemming

De zaak is gaan draaien sinds de komst van zes Boeings 747 in de zomer van 2020. Toen kreeg de luchthaven een tik op de vingers van de luchtvaartinspectie: vanwege het ontbreken van de draaipaden zouden de vliegtuigen niet meer mogen vertrekken. Twente Airport ging daartegen in beroep, en kreeg dankzij een voorlopige uitspraak van de rechter toestemming om de vliegtuigen te laten vertrekken. Onder meer het juridische geruzie zorgde voor een recordverlies van één miljoen euro.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.