Nieuws

Huisartsen kritisch op commerciële praktijken: 'Voor studenten prima, voor ouderen niet'

Er is één klacht uit Overijssel binnengekomen bij de inspectie
Er is één klacht uit Overijssel binnengekomen bij de inspectie © ANP / Robin Utrecht
Hoewel de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd binnen Overijssel maar één klacht van een anonieme patiënt heeft binnengekregen over Co-Med, maken huisartsen zich toch zorgen. In Enschede zijn inmiddels twee huisartsenpraktijken in handen van het commerciële bedrijf en ook in Zwolle werd enkele maanden geleden een praktijk overgenomen. Er is veel te doen over Co-Med: praktijken zouden slecht bereikbaar zijn en daardoor melden meer patiënten zich bij de huisartsenpost.
Huisartsen op leeftijd die geen opvolger kunnen vinden voor hun praktijk. Dat probleem bestaat al jaren en met name in krimpregio's zijn de situaties soms nijpend. Volgens 1Twente hebben bijvoorbeeld vierduizend inwoners uit Enschede geen huisarts. Aanstormende jonge huisartsen voelen nog maar weinig voor het runnen van een eigen praktijk, waar verantwoordelijkheden zoals administratie en huisvestingskosten bij het takenpakket horen.

'Overnames gaan gepaard met weerstand'

Co-Med sprong in het ontstane gat. Naar eigen zeggen ontlasten ze de huisarts bij de bedrijfsvoering zodat hij zich volledig kan richten op de kern van het vak: huisartsenzorg. Het commerciële bedrijf dat tweeënhalfjaar geleden de eerste praktijk in Nederland overnam, heeft inmiddels veertien praktijken in beheer. Drie daarvan zijn gevestigd in Overijssel.
Bijna alle overnames, zo zegt medisch directeur Guy Schulpen, gaan gepaard met weerstand. "Wij zijn nieuw en men vindt dat bedreigend." Co-Med bestuurt de praktijken op afstand en werkt met digitale spreekuren en videoconsulten. Daarnaast is er een team van waarnemende huisartsen die op wisselende dagen verbonden zijn aan de praktijken.

Kritiek van andere huisartsen

Veel huisartsen zijn kritisch op die werkwijze. "Mensen willen graag gezien worden door de dokter en hebben een vertrouwd gezicht nodig. Dat er even gekeken wordt naar dat wondje of naar die nagel die wat onrustig is. Als patiënt wil je die extra aandacht en geruststelling", zegt Marieke Nijhof, voorzitter van de Huisartsenkring Twente.
Patiënten melden zich volgens haar steeds vaker bij de huisartsenpost omdat ze overdag bij de praktijk van Co-Med niemand te pakken konden krijgen. "Dingen worden daar digitaal of telefonisch afgehandeld. Dan bellen ze om één over vijf 's middags de huisartsenpost. Dat valt vooral de collega's in Enschede op."
Hoe komt het dan dat er nauwelijks klachten binnen zijn gekomen bij de inspectie? "Patiënten doen hun beklag al als ze huisartsenpost bellen. Daar worden ze gezien en dan heb je bij veel patiënten het ongenoegen al weggenomen. De mensen die last hebben van dit systeem zijn vooral ouderen. In hoeverre hebben zij de kennis om een officiële klacht in te dienen?"

Situatie in Zwolle

Enschede is geen uitzondering. In Zwolle is het bij huisartsenpraktijk De BolleBieste sinds afgelopen weekend ook onrustig. Het personeel nam daar massaal ontslag, waardoor Co-Med het hele team moet vervangen. "Het laatste overzicht is dat we nog één of twee mensen moeten vinden voor ondersteuning. Met hen zijn we nog in gesprek over hun arbeidscontract. De doktersbezetting is gedekt, maar we zijn nog wel op zoek naar die ene jonge huisarts die zich voor langere tijd aan de praktijk wil binden", aldus medisch directeur Schulpen.
Ook over de praktijk in Zwolle zijn volgens Schulpen nog geen klachten binnengekomen. "Er is een aantal manieren waarop mensen hun klacht kenbaar kunnen maken. Dat kan intern bij Co-Med of extern bij bijvoorbeeld de inspectie. Via beide kanalen hebben we geen klachten ontvangen. Ik sluit niet uit dat een individuele patiënt minder tevreden is, maar dat is dan niet via een klacht kenbaar gemaakt." Wel loopt er bij de inspectie al enige tijd een onderzoek naar Co-Med, zo meldde het AD gisteren.

Wipwap

Volgens Nijhof zitten ze als huisartsen op een soort wipwap. "Als de twee praktijken in Enschede niet waren overgenomen door Co-Med, hadden we een groot probleem. Nu wordt er in ieder geval iets geboden. En die wijze kan voor bijvoorbeeld studenten prima zijn, maar voor ouderen of terminaal zieken is dit niet voldoende. Het is ook niet de bedoeling dat Co-Med weggaat, maar misschien kunnen ze de zorg anders invullen. Co-Med is daar zelf alleen niet van overtuigd en dat is heel jammer."
Zit je bij een Overijsselse huisartsenpraktijk van Co-Med en wil je je ervaringen met ons delen? Mail dan naar l.kreuwel@rtvoost.nl.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.