Nieuws

"Goede voornemens vragen om een andere mindset", zo houd je ze wél vol!

Hoe gaat het met jouw goede voornemens?
Hoe gaat het met jouw goede voornemens? © iStock / Getty Images Plus
Vol goede moed gaan veel mensen elk jaar op 1 januari weer van start met goede voornemens. Afvallen, meer bewegen, stoppen met roken. Inmiddels zijn we 11 dagen ver het nieuwe jaar in en blijkt het toch een stukje moeilijker dan gedacht om oude gewoontes af te leren. Hoe maak je die goede voornemens tot een 'way of life'? Wij vroegen het deskundigen!

Afvallen

"Wees blij met kleine stapjes, wil niet teveel kilo's verliezen op korte termijn." Om met de deur in huis te vallen: afvallen vraagt om een andere mindset. Dat zegt Jessica van Raalte, vitaliteitscoach met praktijk in Enschede. "Als je de doelen te groot maakt, wordt de kans om ze te realiseren erg klein."
"Maak gezonde keuzes in je voeding: kies voor voedsel dat langere tijd vult en niet even een (suiker)piek geeft en daarna weer hongergevoel. Persoonlijk ben ik erg weg van groenten: die zijn voedzaam en vullen lekker. Varieer flink in soorten groenten die je eet en durf ook eens te kiezen voor 'vergeten groenten' als pastinaak, koolrabi, schorseneren en postelein."
Wees blij met kleine stapjes, wil niet teveel kilo's verliezen op korte termijn.
Jessica van Raalte, vitaliteitscoach
"Houd het zoveel mogelijk bij drie maaltijden per dag. Wil je toch een tussendoortje? Zorg dat je altijd een gezond alternatief bij je hebt: tomaatjes, worteltjes, een handje nootjes, krenten of rozijnen. En probeer na je laatste maaltijd 's avonds niet meer te eten. Dan geef je je lichaam tot aan de andere ochtend rust en tijd om te herstellen. Onderzoek toont steeds vaker aan dat je je lijf daar echt een dienst mee bewijst!"
Vitaliteitscoach Jessica van Raalte
Vitaliteitscoach Jessica van Raalte © RTV Oost

Stoppen met roken

We weten inmiddels dat het ongezond is, maar toch is stoppen met roken misschien wel het moeilijkste goede voornemen om vol te houden. En dat ondanks alle cursussen, laser- en hypnosebehandelingen en apps op de smartphone die beschikbaar zijn. Waar het allemaal om draait? Gedragsverandering.
Daar weten ze bij de Stoppen met Roken Poli van ziekenhuis MST in Enschede alles van. "Mensen komen hier via een verwijzing door de huisarts of een specialist", vertelt Ansje Uunk van de poli. "Na de intake gaan we samen bekijken hoe het doel gehaald gaat worden, hoe we het gedrag kunnen veranderen, we werken naar een stopdatum toe."
En daar houdt het niet mee op, want ook tijdens het stoppen wordt de patiënt gevolgd, om op die manier het doel te bereiken. "Mensen willen stoppen, omdat ze merken dat het om allerlei redenen beter is, het lost lichamelijke klachten daarmee op."
Mensen willen stoppen, omdat ze merken dat het om allerlei redenen beter is.
Ansje Uunk, verpleegkundige Stoppen met Roken Poli
Een voorbeeldje van gedragsverandering? Een patiënt die 58 jaar heeft gerookt en nu bezig is te stoppen, heeft haar auto ingeruild. "Omdat ik daar 16 jaar in heb gerookt en nu een auto zonder asbak heb en daar wordt niet in gerookt!"
Ansje Uunk heeft voor de stoppers die het zelf gaan doen nog een aantal tips op een rijtje:
Tips om te stoppen met roken

Bewegen

Elk jaar is het standaard: in januari krijgen sportscholen weer meer aanmeldingen. "We hebben zoveel gegeten en gedronken en te weinig bewogen. We gaan er weer voor", zegt personal trainer Lisa MacFadyn. Ook zij ziet dat er weer meer leden zich gemeld hebben bij haar Training Center Twente in Enschede. Allemaal mensen met het goede voornemen meer te gaan sporten.
Het hoeft niet alleen in de sportschool te gebeuren, ook thuis en op je werk kun je werken aan een gezond jaar.
Lisa MacFadyn, personal trainer
Maar begin niet te fanatiek, is de tip van Lisa. "Pak het rustig op en ga niet te gek van start. Je lichaam en je geest moeten ook weer wennen. Weer beginnen met sporten is best wel pittig. Het moet wel leuk zijn. Daarom moet je zoeken naar iets dat bij je past, of wat je 'minder erg' vindt. En geef het een kans. Niet na een paar keer al afhaken, maar zeker 12 weken doorzetten. Als je resultaat begint te merken, dan ga je het ook leuker vinden."
Sommige mensen houden het niet vol in de sportschool en die haken dan ook snel af. Toch gaat een groot deel ook wél door. "Maar het hoeft niet alleen in de sportschool te gebeuren", zegt Lisa. Ook thuis en op je werk kun je werken aan een gezond jaar. En dan hoef je echt niet alle lekkere dingen te laten staan:
Personal trainer Lisa MacFaydn

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.