Spoorlijn Zwolle-Wierden wordt voorzien van bovenleiding, werk duurt anderhalf jaar

VolkerRail gaat in opdracht van ProRail en provincie Overijssel het spoor tussen Zwolle en Wierden voorzien van een bovenleiding. De zogenoemde 'elektrificatie' van de spoorlijn begint dit najaar. Vanaf oktober zullen bussen worden ingezet om de treinreizigers te vervoeren. De werkzaamheden zijn pas medio 2017 gereed.

Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden moet worden verhoogd zodat de bovenleiding er onder door kan.

Bus in plaats van trein in de avond

Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.

Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg over de Vechtdallijn.

De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de kosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

Meer over dit onderwerp:
spoorlijn elektrificatie Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren