Nieuws

Staking in het regiovervoer: wisselend beeld in de provincie

In Enschede wordt gestaakt, in Zwartsluis rijden wel bussen.
In Enschede wordt gestaakt, in Zwartsluis rijden wel bussen. © RTV Oost
Onder twee partytenten bij de busremise in Enschede staan vanmorgen zo'n 25 chauffeurs van Keolis gebroederlijk bij elkaar. Vanmorgen rijden zij niet uit. Ze staken. Voor meer loon en betere arbeidsvoorwaarden. De stakingsbereidheid in Enschede is groot. Hoe anders is dat beeld in Zwartsluis. Wie daar met de bus wil, kan letterlijk alle kanten op.
Een van de buschauffeurs die staakt, is Frank Baasdam. Hij heeft vanmorgen met een paar collega's de partytenten opgezet. Het is slecht weer; regen en soms ook natte sneeuw dwarrelt uit de lucht. Als je staakt, wil je toch een beetje droog staan. De stakingsbereidheid is groot in Enschede, heeft Baasdam gezien. Vier of vijf chauffeurs zijn vanmorgen wel uitgereden.
"Ik kan die mensen niet in de portemonnee kijken. Staken kost geld. We krijgen wel een stakingsvergoeding maar dat is minder dan we krijgen als we gaan werken."

Andersom

"Huh", klinkt het uit de mond van de chauffeur als hij hoort dat zijn werkgever Keolis verwacht dat zeventig procent van de bussen vandaag 'gewoon' rijdt. "Nee, absoluut niet. Er staan hier 25 mensen onder de partytent en er zijn er vier of vijf uitgereden." Het is eerder andersom, concludeert de buschauffeur.
Dat betekent in Enschede dat er mensen in de kou blijven staan als ze hopen toch een bus te kunnen pakken, vandaag. "Dan moet je niet bij ons zijn, maar bij de hoge heren", verweert Baasdam zich. Wijzend op zijn bazen bij Keolis. "Wij mogen niks anders, dan worden we door de rechter teruggefloten. Als we mensen gratis willen vervoeren of alleen met een kinderkaartje. Wij willen niet staken, we willen de mensen vervoeren, maar het wordt ons niet gegund."

Zwartsluis

Hoe anders is de situatie in Zwartsluis. Wie daar vanmorgen op het busstation staat, kan volgens het bord waarop de dienstregeling staat, zes keer in een uur richting Zwolle, twee keer in een uur naar Emmeloord en er rijdt een bus naar Meppel. Ja, er staat ook een bord waarop reizigers worden gewezen op de kans dat er vandaag gestaakt wordt, maar in Zwartsluis is dat veel minder het geval dan in Enschede.
De reden? In de Kop van Overijssel zijn de meeste buschauffeurs lid van vakbond CNV en niet zoals in Enschede van FNV. Vakbond CNV is gewend om onder de leden een peiling te houden als er een staking aan komt. Om te kijken hoe groot het draagvlak is. De staking die vandaag is begonnen, werd te kort van te voren aangekondigd, waardoor het houden van zo'n peiling niet mogelijk was. En dus rijden in Zwartsluis de meeste bussen.

Voorzorgsmaatregelen

Druk op het busstation van Zwartsluis is het niet, overigens. Het lijkt er op dat de meeste mensen voorzorgsmaatregelen getroffen hebben. Zij gaan met de auto, vandaag. Of werken thuis.
In Enschede rijden dus nauwelijks bussen. De werkgevers begrijpen niet dat er gestaakt wordt. Die vinden een loonsverhoging van acht procent een prima bod. "In 2019 hebben wij tegen de heren gezegd, wij hoeven geen loonsverhoging, ook niet in verband met covid. Er werd toen weinig verdiend", zegt buschauffeur Baasdam. "Toen hebben we aan het bedrijf gedacht. Maar we zijn nu vier jaar verder. We hebben geen loonsverhoging gekregen en nu willen ze ons afschepen met acht procent. Dat is nog geen twee procent per jaar."

Werkdruk

En het gaat niet alleen over loon, ook over arbeidsvoorwaarden, over de werkdruk. "Er zijn jongens die hebben 34 extra dagen gewerkt omdat anders de diensten niet werden gereden. Die dagen krijgen we wel terug, maar die jongens hebben daar vorig jaar wel hun vrije dagen voor opgeofferd. Ik heb zelf twintig verschoven dagen, omdat anders de passagiers niet vervoerd werden. Dat hebben die jongens er voor over en dan vind ik dat het nu een keer van de werkgevers moet komen dat ze zeggen: jongens jullie hebben hard genoeg voor ons gewerkt, wij gaan er iets tegenover stellen."
Daarnaast willen de buschauffeurs geen gebroken diensten meer. "Het ziekteverzuim is hier zeventien procent", zegt Baasdam. "Dat is gewoon belachelijk hoog."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.