Nieuws

Eerste nachttrein uit Zwolle rijdt: "Ideaal, we moesten om 5 uur op Schiphol zijn"

Nachttrein van Groningen, via Zwolle,  naar Schiphol vertrekt om twaalf voor twee
Nachttrein van Groningen, via Zwolle, naar Schiphol vertrekt om twaalf voor twee © Marten Nauta/RTV Noord
De eerste nachttrein van streekvervoerder Arriva naar Schiphol vertrok vrijdagnacht om 1.48 uur vanuit Groningen. En deed onderweg ook het station van Zwolle aan. Zo'n honderd reizigers reisden mee, waaronder verslaggever Marten Nauta van RTV Noord. De treinreizigers werden getrakteerd op muziek, talloze hapjes en drankjes en een rit die zonder grote problemen verliep. Slechts een paar minuten later dan gepland arriveerde de trein op de luchthaven.
'We zijn ontzettend blij met de eerste rit. Het is voor ons een hele mooie commerciële kans', zegt Tineke Witteveen van Arriva. Het bedrijf mag dat doen dankzij nieuwe wetgeving: op momenten dat het de NS niet schaadt, mag de vervoerder voor eigen risico naar Schiphol op en neer.

Protest

De feestelijke rit begon volgens RTV Noord op station Groningen met een protest van boos Arriva-personeel dat meer loon en minder werkdruk wil. Vrijdag reden er daardoor geen treinen, op die van de NS na.
"Eigenlijk hadden we graag gewild dat ook de nachttrein niet zou rijden", geeft vakbondsman Edwin Kuiper van FNV toe. "Maar dat is niet gelukt", zegt Wim Eilert van collega-vakbond VVMC. "De machinist op deze trein is extern ingehuurd, en valt niet onder de cao waar wij actie voor voeren."
Boos Arriva-personeel protesteert vlak voor vertrek van de nachttrein
Boos Arriva-personeel protesteert vlak voor vertrek van de nachttrein © Marten Nauta/RTV Noord
De nachttrein reed daarom wél. Behalve een groepje fanatieke treinfans en wat licht aangeschoten uitgaanspubliek, zat ook Tineke Moedt uit Ten Boer aan boord. "Ik ga naar Benidorm", zegt ze. "Voor mij is dit een mooie manier om naar Schiphol te komen. Ik zag dat er morgenvroeg werkzaamheden aan het spoor waren. Dus ga ik midden in de nacht. En voor een tientje is dit mooi goedkoop", lacht ze.

Koffie en slapen

"Normaal ga ik nooit met de trein, en pak ik de auto. Het is een heel onthaal", zegt ze met het oog op de hapjes en drankjes die om de haverklap geserveerd worden, en de muziek die gespeeld wordt door onder meer de band Them Dirty Dimes. Speciaal voor de eerste nachttrein zijn de muzikanten ingevlogen. Tineke geniet ervan en maakt foto's. "Straks maar aan de koffie op Schiphol. En dan in het vliegtuig slapen", zegt ze.
Even verderop in de trein zitten ook Koos en Mieneke Apotheker uit Groningen. "Het bevalt perfect, prima", zegt Koos. "We vertrekken om 7.00 uur vanaf Schiphol, en moesten er om 5.00 uur zijn. Dan gaan we naar Lissabon, om vervolgens naar Salvador in Brazilië te gaan. Vrienden van ons hebben daar een huis."
"Eigenlijk zouden mensen ons met de auto naar Schiphol brengen. Maar nu hoeft niemand ons weg te brengen", zegt Mieneke. "Terug wilden we ook wel met deze trein", zegt Koos. "Maar dat lukt niet, want we komen op de verkeerde tijd aan. Dan maar gewoon met de NS."

Kan het uit?

"Het is heel erg gaaf om dit te doen", zegt woordvoerder Tineke Witteveen van Arriva. "We kijken altijd naar kansen, en bieden reizigers zo een extra mogelijkheid. Je kunt met ons mee, of je nou naar het vliegveld wilt of terugkomt van een avondje stappen."
De honderd mensen in de trein leveren Arriva zo'n 1.000 euro op: een enkele reis kost een tientje, ongeacht de plek waar je in- en uitstapt. "Het is voor ons ook even uitzoeken", zegt Witteveen. "We mogen zelf onze prijs bepalen, en evalueren tussendoor. We gaan zien wat er de komende tijd op af komt."
De nachttrein rijdt in ieder geval dit jaar, alleen op vrijdagnacht. Tijdens en na dat jaar evalueert Arriva de nieuwe dienst en besluit het bedrijf of de trein langer blijft rijden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.