Nieuws

Brandweer Twente draagt Glanerbrugse kleuters voor uit eigen werk: "Goed voor taalontwikkeling"

Brandweercommandant Stephan Wevers leest groep 1 voor
Brandweercommandant Stephan Wevers leest groep 1 voor © RTV Oost
Lezen én voorlezen is belangrijk voor kinderen, daar is ook de Brandweer Twente zich van bewust. En als je dan uit een eigen boek kunt voorlezen en daarmee kinderen direct over branden kunt voorlichten, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Vooral als ze enthousiast zijn. Een verslag over hoe een groep kleuters aan de lippen van de brandweercommandant hangt.
Brandweercommandant Stephan Wevers loopt de hal van basisschool De Troubadour in Glanerbrug binnen. Hij kijkt vertrouwd rond. "Dit is mijn basisschool", vertelt hij. "Dat ik hier vandaag ben is toeval, want de mensen die mij hebben ingedeeld, wisten dat niet."

Brandweeruitrusting

De school is in die tussenliggende tijd veranderd. Alleen al vanwege het feit dat er nu meerdere scholen aan elkaar zijn geschakeld. Wevers loopt door een lange gang met grote klapdeuren, op weg naar groep 1. De klas die straks zijn publiek is. Met zijn rechterhand tilt hij een gele weekendtas. Alhoewel de commandant in uniform naar de school is gekomen, maakt een écht brandweerpak natuurlijk nog méér indruk.
Vooral de helm blijkt populair. De kinderen staan in de rij om deze op te zetten. "Zwaar is-ie hè?", vraagt Wevers aan een ventje dat de grote helm op z'n hoofd zet. "De combinatie brandweer en kinderen is altijd een succes", vertelt de commandant lachend. "Voorlezen is goed, het draagt bij aan de taalontwikkeling van de kindertjes. En we kunnen onze brandweerboodschap overbrengen."
Brandweer Twente draagt Glanerbrugse kleuters voor uit eigen werk: "Goed voor taalontwikkeling"

Enthousiast

Schooldirecteur Peter van Oene staat achterin het klaslokaal en ziet hoe de jonge leerlingen aan de lippen van Wevers hangen. "Hij doet het echt heel goed", complimenteert Van Oene hem. "Als je kinderen in de eerste levensjaren voorleest, leren ze 300.000 nieuwe woorden extra. Dat geeft wel aan hoe belangrijk voorlezen is."
Het verhaal over een verjaardagstaart die aanbrandt, is uit een boek van de brandweer zelf. De kinderen zijn enthousiast en kunnen tijdens het voorlezen niet wachten om de bijbehorende illustraties te bekijken. "Mag ik zien?" klinkt het steeds als er weer een zin is voorgelezen.
"Je ziet dat het de fantasie van de kinderen prikkelt", vertelt de schooldirecteur. "Maar het prikkelt ook de realiteit. Dat kinderen nadenken over hoe het thuis zit met de rookmelders."

Veel rook

Branden zijn tegenwoordig anders dan voorheen, weet Wevers. "Als je naar de woningen van nu kijkt, kom je veel technische apparaten tegen. Veel stekkers, maar ook veel synthetisch materiaal. Die leiden bij branden tot veel rookontwikkeling en dat is gevaarlijk."
Daarom is het hebben van een rookmelder ook zo belangrijk. En wellicht nóg belangrijker is weten wat je moet doen als zo'n melder begint te piepen. "Je merkt dat een aantal thuis afspraken hebben over wat ze dan moeten doen. Dat is goed, want ik vind het belangrijk dat kinderen weten dat er gevaar is en dat ze naar buiten gaan als een rookmelder afgaat", vertelt de commandant.

Applaus

Als het boek uit is, de juf het brandweerpak heeft gepast en de kinderen een kleurplaat hebben gekregen, zit het er voor Wevers op. "Op naar de volgende groep", zegt hij met een lach terwijl de kinderen hem bedanken met een applaus. En het boek? Dat blijft op school.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.