Nieuws

Hoe station Zwolle een 'voorbeeldstation voor Nederland' werd

De stationshal van station Zwolle
De stationshal van station Zwolle © ANP
Het was jarenlang een bouwput, maar het station in Zwolle en de directe omgeving zijn er volgens vriend en vijand flink op vooruit gegaan. ProRail, de provincie en de gemeente Zwolle staken miljoenen euro's in het 'upgraden' van het station en het gebied eromheen. Dat was geen overbodige luxe: Zwolle is na Utrecht het belangrijkste knooppunt op de spoorwegkaart. "Dit is een voorbeeldstation voor de rest van Nederland."
Eerst waren er de smalle, kille voetgangerstunnels en daarna moesten reizigers jarenlang over de voetgangersbrug om hun trein te halen. Een brede voetgangerstunnel is er een tijd geleden voor in de plaats gekomen. "Dit is een prachtig verbrede tunnel waarin de reiziger zich optimaal kan verplaatsen", zegt Bert Boerman, gedeputeerde bij de provincie.
Ook het 'omklappen' van het busstation noemt Boerman een belangrijke stap vooruit. De bussen staan niet meer aan de centrumkant van het treinstation, maar aan de andere zijde. "Het is een aangename, moderne omgeving geworden met voldoende ruimte. Dit is sociaal veilig, dit doet er toe. Dit is een voorbeeldstation voor de rest van Nederland."
Een kijkje op het flink verbouwde station:
Hoe station Zwolle een 'voorbeeldstation voor Nederland' werd
Toch zijn reizigersorganisaties nog niet tevreden. Zo missen reizigers uit de richting Enschede in Zwolle nog vaak hun overstap, bijvoorbeeld voor de trein naar Groningen. "Wij krijgen veel klachten van reizigers die daardoor een half uur moeten wachten", zegt Woutje van Suijlekom van reizigersorganisatie Rover.

Verdubbeling van het spoor

De klachten zijn bekend bij de provincie. "Er gaan vier treinen per uur en twee keer is de aansluiting niet fijn", ziet Boerman. "Dat heeft voor een deel te maken met de drukte op het spoor. Voor de langere termijn willen we niet voor niets verdubbeling van het spoor tussen Wierden en Zwolle."
Boerman wijst erop dat veranderingen in 'spoorwegland' vaak projecten van de lange adem zijn. "Er worden maar kleine stapjes gezet. Nu eerst de elektrificatie op de lijn Zwolle-Twente-Münster en de verbeteringen aan de stations in Heino en bij Raalte, om treinen sneller te kunnen laten passeren. Dat gaat echt bijdragen aan het realistischer maken van de aansluiting."
Er worden maar kleine stapjes gezet
Boerman over openbaar vervoer
En hoewel de bestuurder trots is op hoe station Zwolle is veranderd, heeft hijzelf ook nog de nodige verbeterpunten. "De reiziger die uit de centrumkant van de stad komt, wordt op een manier ontvangen die redelijk rommelig aandoet. Daar willen we verbetering in aanbrengen. En wat mij betreft moeten er nog overkappingen komen voor reizigers op de regionale sporen, zodat zij ook droog staan."
Station Zwolle
Station Zwolle © ANP

Klimaatbestendig station

Het station in Zwolle is nu ook beter bestand tegen zware regenbuien. Om te zien hoe dat werkt, laat Boerman een giertank vol met regenwater leeglopen aan de centrumzijde van het station. Het water loopt razendsnel weg.
"Onder dit plein zitten kratten, die het water in eerste instantie opvangen", vertelt Boerman. "Als er een enorme piekbui komt is er ook een draaikolk waarin het water zijn weg vindt, en uiteindelijk in de fietsenkelder onder het station opgevangen wordt. Dat helpt allemaal om de overlast van het water te beperken."
De manier hoe Zwolle regenwater opvangt en afvoert is niet alleen hightech, maar ook bittere noodzaak. "Wij hebben dit nodig omdat Zwolle een heel unieke positie heeft in het landschap", zegt Gerdien Rots, wethouder in Zwolle. "Wij liggen echt in een rivierendelta. We hebben de Vecht, de IJssel, het Zwarte Water, dus er komt heel veel water op Zwolle af als er een forse regenbui is."
Met de bestuurders van Overijssel blikken we terug op de afgelopen vier jaar. De gehele reportage met gedeputeerde Bert Boerman is vanavond om 17.10 uur te zien op TV Oost.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.