Nieuws

Na leaseauto is er de leasefiets: wind momenteel vol in de rug

Jan ten Tusscher over de leasefiets van de gezamenlijke Twentse rijwielhandelaren.
Jan ten Tusscher over de leasefiets van de gezamenlijke Twentse rijwielhandelaren. © RTV Oost
Na de leaseauto is er sinds enkele jaren ook de leasefiets. Na een aarzelende start - onder meer vanwege corona en thuiswerken - heeft deze groene 'fiets van de zaak' momenteel de wind vol in de rug.
De leasefiets kwam er na vragen vanuit de tweewielerbranche. "De leaseauto is al jaren een bekend fenomeen, dus waarom niet de leasefiets als variant erop? Volgens dezelfde principes als de leaseauto", aldus woordvoerder Paul de Waal van de brancheorganisatie Bovag.
"Uiteraard kennen we het fietsplan al, maar lang niet alle bedrijven zijn daar even dol op", vertelt de zegsman. "Omdat het fietsplan relatief complex is en ondernemers soms worden geconfronteerd met onverwachte naheffingen. Daarop kwam vanuit de markt dus de roep om een eenvoudiger alternatief: de leasefiets. Zeg maar: de fiets van de zaak."
Jan ten Tusscher over het leaseplan van de gezamenlijke Twentse rijwielhandelaren.

'Groene fiets'

Waarop de regeling per 1 januari 2020 werd geïntroduceerd. De medewerker leaset maandelijks bij een bijtelling van 7 procent een tweewieler, variërend van stadsfiets tot de populaire e-bike of speedbike.
Een van de grote bijkomende voordelen is dat de gebruiker gevrijwaard blijft van onverwachte uitgaven. De kosten voor reparatie en onderhoud komen namelijk voor rekening van de leasemaatschappij. Hetzelfde geldt voor de allrisk-verzekering en pechhulp.
Bevalt de fiets dan kan de gebruiker die op termijn - meestal na drie jaar - met een forse korting aanschaffen. Tot soms 20 procent van de verkoopprijs.
Bedrijven op hun beurt leveren met deze 'groene fiets' een bijdrage aan de reductie van de CO2-uitstoot en bieden hun werknemers een extra secundaire arbeidsvoorwaarde.

Inhaalrace

Maar omdat kort na de introductie de coronacrisis uitbrak en Nederland massaal aan het thuiswerken sloeg, beleefde de leasefiets min of meer een valse start. Sinds enkele maanden lijken bedrijven en werknemers de 'fiets van de zaak' echter alsnog te hebben ontdekt.
Cijfers zijn er volgens Bovag, RAI en ANWB niet of nauwelijks omdat fietsen niet aan de hand van een kenteken worden geregistreerd. Tegelijk staan lang niet alle leasemaatschappijen te trappelen om inzage te geven in hun boeken.
Vanuit de markt zijn er echter signalen dat de leasefiets na de weifelende start sinds de tweede helft van 2022 bezig is aan een stevige inhaalrace.

Forse groei

"Er is de laatste maanden sprake van een forse groei in het aantal aanvragen van bedrijven dat wil gaan leasen", zegt Jan ten Tusscher, eigenaar van de gelijknamige winkel met vestigingen in Enschede en Almelo en voorzitter van de Twentse Samenwerkende Rijwielhandelaren (TSR), waarin circa 50 ondernemers hun krachten hebben gebundeld. De TSR is op dit relatief nieuwe fenomeen ingesprongen en is inmiddels de eigen leasemaatschappij TSR-Lease.nl begonnen.
"Als ik voor mezelf spreek, heb ik in mijn winkels in Enschede en Almelo inmiddels iedere week wel afspraken met bedrijven die meer informatie willen over fietslease. En ook in de andere winkels die zijn aangesloten bij de TSR heeft de verkoop van leasefietsen de laatste maanden een enorme vlucht genomen."

Snijdt aan twee kanten

Het mes snijdt daarbij volgens Ten Tusscher aan twee kanten. Zowel de gebruikers als het bedrijfsleven hebben er baat bij. "Bedrijven willen duurzaam ondernemen en via de leasefiets kunnen ze een concrete bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot. Tegelijk zijn de kosten voor het autorijden explosief gestegen. De fiets daarentegen is duurzaam en goedkoop. En voor Overijssel geldt dat in wat mindere mate, maar in bijvoorbeeld de Randstad is de fiets ook nog eens handig om de vele files te omzeilen."
Volgens Ten Tusscher kan ieder bedrijf meedoen aan fietslease. "Jazeker. Dat kan zelfs budgetneutraal voor de werkgever. Het hoeft een bedrijf dus per saldo niets te kosten. Belangrijk in dat verband is dat fietslease buiten de WKR valt (de werkkostenregeling aan de hand waarvan een werkgever zelf kan bepalen wat onbelast aan een werknemer wordt vergoed, gegeven of beschikbaar wordt gesteld, red.)."

Alle soorten fietsen

Los van het gezondheidsaspect heeft de leasefietser ook financieel voordeel bij de regeling. Volgens Ten Tusscher wordt het leasen via het brutoloon verrekend. "Voor een e-bike van circa 2.000 euro bedraagt de leaseprijs circa 75 euro per maand. Dat is het brutobedrag. De netto leaseprijs is afhankelijk van het belastingtarief van de gebruiker en de regeling met de werkgever. Maar het voordeel kan al snel oplopen tot 40 procent. Op onze website hebben we een eenvoudige rekentool geplaatst aan de hand waarvan het voordeel simpel te becijferen is. Na drie jaar kan de gebruiker de fiets vervolgens overnemen voor circa 20 procent van de verkoopprijs."
De regeling geldt overigens voor alle soorten fietsen. Stadsfietsen, maar ook de onder forensen populaire e-bikes en speedbikes. En ook racefietsen en mountainbikes.
Volgens Ten Tusscher is iedere fiets toegestaan: "Het maakt niet uit. De gebruiker bepaalt dit zelf. De regeling geldt in principe voor alle tweewielers, zelfs voor bakfietsen. Sterker, die zijn juist erg in trek. Je kunt er eerst de kinderen mee naar school brengen en vervolgens zo doorrijden naar je werk."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.