Twente

550 meldingen bij Coördinatiepunt Spoedhulp Jeugd Twente

Het Coördinatiepunt Spoedhulp Jeugd Twente bestaat bijna anderhalf jaar en de resultaten zijn veelbelovend. Het meldpunt is bij het grote publiek niet bekend, maar professionals maken er veel gebruik van. Daardoor komt de hulpverlening bij een gezin in crisis snel op gang.
Gabriëlle Parel is manager bij Mediant Jeugd. Ze legt uit waarvoor het meldpunt is bedoeld: "Het is een meldpunt voor mensen die vragen hebben over kinderen en jongeren in gezinnen die in een crisissituatie verkeren of waarbij de boel uit de hand dreigt te lopen of al is ontspoort."
Tot januari 2015 had elke jeugdhulpinstelling in Twente een eigen telefoonnummer. "Het voordeel van dit systeem is dat we nu alle gegevens op een punt kunnen verzamelen", zegt Parel. "We hopen op den duur te kunnen aantonen dat we zo sneller kunnen werken." 
Bonnie Weerkamp werkt ruim een jaar bij het meldpunt, dat in dat jaar 550 keer werd gebeld. "We kunnen 24 uur per dag gebeld worden. De ervaring leert dat het 's nachts vaak gaat over noodsituaties waarbij kinderen direct een andere slaapplek nodig hebben."
De kracht van het meldpunt is de samenwerking van de verschillende organisaties binnen 14 Twentse gemeentes. Weerkamp: "Het doorzetten naar andere organisaties is makkelijker. We weten de beschikbaarheid van hun bedden en wat hun mogelijkheden zijn."
Bij het grote publiek zal bij de naam Coördinatiepunt Spoedhulp Jeugd Twente niet direct een belletje gaan rinkelen. "Dat klopt", zegt Parel. "Alleen professionals kunnen contact opnemen met het meldpunt." 
De vraag of het meldpunt een succes is, beantwoordt ze als volgt: "Destijds heeft niemand gezegd we willen een meldpunt, maar nu het draait merk ik dat we veel gebeld worden. In die zin denk ik dat het een succes is."
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.