Nieuws

Cursus moet ouderen leren online te betalen: "Mensen denken dat internetbankieren niet veilig is"

Ouderen leren online betalen tijdens cursus in bibliotheek Wierden
Ouderen leren online betalen tijdens cursus in bibliotheek Wierden © Niels Wesselink
“Ik ben bang dat ik mensen of instanties niet meer kan betalen”, zegt Johan, die meedoet aan een cursus internetbankieren. Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een op de zes mensen hulp nodig bij online betalingen. DNB maakt zich zorgen over de naar schatting 2,6 miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met online betalen en andere digitale bankzaken.
“Mensen denken dat internetbankieren niet veilig is. Zij zien via verschillende televisieprogramma’s hoe online betalen mis kan gaan, zoals door oplichting. Hier worden mensen bang van”, aldus cursusleidster Alice Zandbergen. De cursusleidster leert deelnemers hoe zij de online bankierenapp kunnen downloaden en hoe deze werkt.
Cursus internetbankieren in de bibliotheek in Wierden
Van de zeven aanwezigen maken alle deelnemers nog gebruik van overschrijvingen door middel van papier. “Ik vul een overschrijfkaart in en dat had van mij wel door mogen gaan”, vertelt deelneemster Jacqueline. Deze kaarten moeten op de post of naar de bank worden gebracht en dat kan veel sneller en veiliger, vindt Zandbergen. “Internetbankieren is veel makkelijker dan de ouderwetse manier. Het kan vanuit huis en ouderen hebben inzicht in hun bankzaken.”

Oefenen

De deelnemers Jacqeline en Johan zien dit wel zitten na het volgen van de cursus. Jacqeline gaat elke ochtend een halfuur oefenen: “Ik wil niet structureel om hulp moeten vragen, dus ik ga er wel mee aan de slag.”
Het zijn voornamelijk mensen op leeftijd die de cursus bijwonen, maar volgens DNB is de groep die moeite heeft met online bankieren heel divers. Het gaat om mensen met een fysieke of verstandelijke beperking, zonder internet of digitaal apparaat, die niet in Nederland zijn geboren, en die laaggeletterd zijn.

Doelgroep

“Deze cursussen worden wel aangeboden, maar nog te weinig en deze bereiken een groot deel van de doelgroep niet”, aldus Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentbond.
“Stel dat de cursus in Wierden gegeven wordt en je woont in Enschede, dan is dit al te ver. Daarom pleiten wij ook voor een landelijk dekkend netwerk. Enerzijds wil je dat mensen geholpen worden en het zelf kunnen, maar je wil ook dat mensen om hulp kunnen vragen.”

Hulp

Als voorbeeld noemt Donat het bankloket. Veel van deze loketten zijn afgelopen jaren gesloten. Dit moet volgens de woordvoerder op een andere manier worden ingevuld. “De banken moeten met gemeenten en bibliotheken in gesprek gaan hoe zij dit kunnen faciliteren. Lange tijd werd er gedacht dat het probleem wel zou verdwijnen, omdat het ouderen zijn en zij er over een tijd niet meer zijn. Maar de groep die moeite heeft met online bankieren wordt alleen maar groter.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.