Nieuws

Onderzoek naar afhandeling kanaaldrama schetst 'zorgwekkend' beeld: "Flink met de neus op de feiten gedrukt"

Conclusies naar gesteldheid omwonenden Kanaal Almelo-De Haandrik 'zorgwekkend'
Conclusies naar gesteldheid omwonenden Kanaal Almelo-De Haandrik 'zorgwekkend' © ANP
De problemen die spelen achter de voordeuren langs het kanaal Almelo-De Haandrik in de gemeenten Twenterand en Hellendoorn liegen er niet om. Inwoners en ondernemers in de omgeving van het kanaal hebben schade aan woningen en panden en kampen met psychische en financiële problemen. Bovendien voelt ruim veertig procent van omwonenden zich niet altijd veilig. "Hierop gaat het verschrikkelijk mis."
De gemeenten Twenterand en Hellendoorn hebben onderzoeksbureau I&O Reserach opdracht gegeven om de situatie waarin bewoners en ondernemers langs het Kanaal Almelo-De Haandrik zich bevinden. De uitkomsten, die vanavond zijn gepresenteerd tijdens een informatiebijeenkomst voor betrokken, zijn volgens de twee gemeenten zorgwekkend.
De aanleiding voor het onderzoek zijn de meer dan 400 schademeldingen aan woningen en panden langs het kanaal na werkzaamheden door de provincie en de signalen die de gemeenten hebben ontvangen van inwoners en ondernemers die stellen dat zij onvoldoende worden geholpen.
De conclusies uit dat onderzoek zijn verontrustend, stellen Twenterand en Hellendoorn. "De meeste deelnemers aan het onderzoek hebben schade aan hun woning en de meerderheid ervaart financiële en emotionele of psychische gevolgen als gevolg van de schade en de schadeafwikkeling."

'Verschrikkelijk mis'

Arjan Hof, wethouder van de gemeente Twenterand, stelt persoonlijk te zijn geraakt door de uitkomsten. “Ik vind het heel belangrijk dat het eigen huis van mensen als een 'thuis' voelt. Dat ze zonder zorgen prettig kunnen wonen in onze gemeente. En juist hierop gaat het verschrikkelijk mis bij de inwoners en ook bij de ondernemers aan het kanaal. Dat vind ik heel erg."
Het onderzoek is uitgevoerd onder bewoners en ondernemers langs het kanaal. Zo heeft I&O Research 768 betrokken een vragenlijst gestuurd, die door 182 inwoners en ondernemers is ingevuld. Daarvan geeft 86 procent aan schade te hebben. De meest gemelde schades zijn scheuren in muren en verzakkingen van en rond de woning.

Financieel en emotioneel geraakt

Die schades hebben onthutsende effecten op betrokkenen: 72 procent van de deelnemers ervaart financiële gevolgen door het werk aan het Kanaal Almelo-De Haandrik en 55 procent meldt emotioneel en/of psychisch te worden geraakt door de schade. Dat uit zich volgens I&O Research in "onder andere zorgen over pensioen en/of waardedaling van de woning, slaapproblemen of angstklachten."
Dit rapport heeft ons flink met de neus op de feiten gedrukt
Arjan Hof, wethouder gemeente Twenterand
Het aantal meldingen van schades is de afgelopen jaren opgelopen tot ruim 400. Van de deelnemers aan de enquête zegt 32 procent dat de provincie volledige of gedeeltelijke aansprakelijkheid heeft erkend. Een kwart van de deelnemers met schade, zegt geen vergoeding van de provincie te krijgen. Omdat de relatie tussen de schade en het werk aan het kanaal niet kan worden bewezen, omdat de woning volgens de provincie te ver van het kanaal staat of om redenen die de deelnemers zelf niet begrijpen.
Al met al heeft 72 procent van de deelnemers er geen vertrouwen in dat de geleden schade echt wordt vergoed. En 69 procent is bang dat er in de toekomst opnieuw schade ontstaat aan gebouwen. Of herstel van die schade nu nut heeft, is dan ook nóg een vraag die inwoners en ondernemers in de omgeving van Kanaal Almelo-De Haandrik bezighoudt.
De uitkomsten van het onderzoek vormen geen verrassing voor de gemeenten Twenterand en Hellendoorn. "Natuurlijk kenden we al een aantal situaties. Toch heeft dit rapport ons flink met de neus op de feiten gedrukt", stelt wethouder Arjan Hof van de gemeente Twenterand. De schreeuw om hulp, die ook uit het onderzoek naar voren komt, wordt door hem en zijn collega wethouder uit Hellendoorn dan ook beantwoord.

Luisterend oor

“Inwoners en ondernemers die behoefte hebben aan een gesprek kunnen zich bij ons melden. We hopen hen met een luisterend oor en ook met het op orde brengen van hun eigen dossier te kunnen helpen", aldus de Hellendoornse wethouder Egbert Nijenbanning. "Onze inwoners en ondernemers kunnen hun verhaal kwijt en samen krijgen we duidelijk welke keuzes zij nog kunnen maken.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.