Nieuws

Wereldprimeur: lokale waterstofcentrale in Deventer: "Deel van de oplossing"

Bij de waterstofcentrale in Deventer staat in een kleine container.
Bij de waterstofcentrale in Deventer staat in een kleine container. © Harry Hol
In Deventer draait de eerste groene kleinschalige waterstofcentrale ter wereld. Met zonne-energie wordt waterstof geproduceerd waarmee panden verwarmd kunnen worden en de lokale industrie van energie voorzien.
"Waterstof is vooral een handig middel om energie voor langere termijn op te slaan," zegt Hans van ‘t Spijker, projectleider van GROHW. Dat staat voor GReen Oxygen, Hydrogen and Wasteheat. Hierin werken lokale partners en het energienet samen aan een proefproject met waterstof. "Op korte termijn is een batterij handiger, dan sla je de stroom op die je na een tijdje gebruikt. Maar als je het langer op wil slaan, verliest de batterij energie. Waterstof kun je haast eindeloos bewaren."

Duurzaam

Dat waterstof een grote rol kan spelen in de energietransitie van fossiel naar duurzaam, is al langer bekend. Waterstof is zeer brandbaar, maar bij ontbranding komt geen vervuiling vrij, enkel water. In theorie is het een ideale brandstof voor auto's en industrie. Het grote probleem zit hem in het winnen van waterstof. Hoewel het de meest voorkomende stof is in het universum, komt het op aarde alleen voor als onderdeel van water. Het vrijmaken van waterstof uit water kost juist wat energie.

Zon

In Deventer gebruiken ze daar zonne-energie voor. Dit heeft een aantal voordelen. Van 't Spijker: "Als er veel zon is, kunnen we meer waterstof produceren. Als er een overschot is, kunnen we dat leveren aan industrie in de buurt. Veel bedrijven zijn al geïnteresseerd. Daarnaast komt bij de productie van waterstof warmte vrij, die we ook weer kunnen gebruiken als verwarming." Volgens Van 't Spijker is de manier waarop nu in Deventer waterstof geproduceerd wordt een wereldprimeur. "De techniek is al langer bekend, maar wij zetten het voor het eerst kleinschalig en lokaal in."

Diesel

Dit project is een pilot, wat wil zeggen dat het een manier is om de technologie in de praktijk te testen. De kosten van energie via dit principe is op dit moment ook nog duurder dan energie uit fossiele brandstoffen, maar dat is ook een schaalkwestie. Als er meer van dergelijke centrales worden gebouwd, en de technologie efficiënter wordt, kan het op termijn een goede vervanging zijn van kolen en gas. Van 't Spijker: "Waterstof is een deel van de oplossing. Het is goed inzetbaar in de industrie, maar bijvoorbeeld ook in het transport voor de aandrijving van vrachtwagens als vervanging van diesel."
In de verdere toekomst is het niet ondenkbaar dat ook woonhuizen verwarmd gaan worden met waterstof. En ook personenauto's kunnen er op termijn op rijden.
Een waterstofcentrale gaat een deel van Deventer van groene energie voorzien.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.