Nieuws

Oudste gemetselde waterkering van Europa is klaar voor de toekomst

Omwonenden mogen als eerste de gerenoveerde en verzwaarde Stenendijk in Hasselt bewandelen
Omwonenden mogen als eerste de gerenoveerde en verzwaarde Stenendijk in Hasselt bewandelen © RTV Oost, Oscar Siep
De Stenendijk in Hasselt is Europa's oudste gemetselde waterkering. De monumentale dijk is in de afgelopen jaren verzwaard en verstevigd en vandaag werd het werk opgeleverd. Waterschapsbestuurder Hans Wijnen is er best trots op dat de historische dijk zijn karakter heeft behouden.
Het zijn de omwonenden die de eerste stappen mochten zetten op de net geopende dijk. Maandenlang moesten deze mensen allerlei fratsen uithalen om bij huis te kunnen komen en nu kan dat weer gewoon via het pad.
De verzwaring van de Stenendijk in Hasselt had wel wat voeten in de aarde. Want de monumentale stenen muur aan de buitenkant van de dijk moest behouden blijven, terwijl een stalen damwand vlak achter die stenen muur diep de grond in werd geperst.

1.700 stalen damwandprofielen

De historische Stenendijk was oorspronkelijk onderdeel van de oude Zuiderzee-kering. De dijk is over een lengte van ruim één kilometer versterkt met twaalf meter lange damwanden die middenin de dijk gedrukt zijn. In totaal zijn 1.700 stalen profielen gebruikt.
De Stenendijk grenst aan een Natura 2000-gebied en enkele huizen staan letterlijk in de dijk. Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken moest elektrisch en emissieloos worden gewerkt, daarmee werd de uitstoot van stikstof op het Natura 2000-gebied tot nul gereduceerd.

Voorbeeld voor andere projecten

Gijs Ploegmakers, directeur van aannemersbedrijf Ploegam BV, stelt dat de verzwaring van de Stenendijk een voorbeeld is voor veel andere bouwprojecten in het land. "We zijn hier een heel belangrijke ervaring rijker geworden omdat we kijkend naar de toekomst veel vaker op deze manier zullen moeten werken. Ik ben ervan overtuigd dat dit de grote stimulans is geweest om elektrisch werken ook op andere projecten door te voeren."
De gerestaureerde en eeuwenoude stenen muur bestaat uit vakken die in vroeger jaren werden onderhouden door boeren en burgers.
De gerestaureerde en eeuwenoude stenen muur bestaat uit vakken die in vroeger jaren werden onderhouden door boeren en burgers. © RTV Oost / Oscar Siep
De dijkverzwaring in Hasselt is een flinke klus gebleken. De ruim zes kilometer lange dijk is moeilijk toegankelijk en dus moest het materieel daarop worden afgestemd. Bovendien, je kunt dan misschien wel elektrisch werken maar 's nachts moest er wel zestien Megawatt worden gevonden om alle machines weer op te kunnen laden voor de volgende dag. "Er is vrijwel alleen groene stroom gebruikt, dus afkomstig van zonnepanelen en windmolens", zo beweert Ploegmakers. "En daarmee is het echt een volledig emissieloze dijk geworden."

'Tot honderd jaar vooruit'

Ook bestuurslid Hans Wijnen van waterschap Drents Overijsselse Delta staat te glunderen. "Ja, ik ben best een beetje trots. Ik ben er wel van als je monumentale dingen voor het nageslacht kan bewaren. Maar ik ben bovenal natuurlijk van stevige dijken waar we de komende tachtig tot honderd jaar mee vooruit kunnen. Want dat is waar het om gaat."
De dijkverzwaring is uitgevoerd in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Er zullen nog veel dijken moeten worden verhoogd en verzwaard. "We kunnen nu de mensen die achter de dijk wonen weer goed beschermen tegen hoog water en daar zijn we voor. We stoeien al achthonderd jaar met het hoge water en dat hebben we hier nu ook gedaan in de traditie van al die mensen die voor ons aan deze dijk hebben gewerkt. Als dat lukt, ja dan sta ik wel te glunderen", aldus waterschapsbestuurder Wijnen.
Het volgende dijksverzwaringsproject van Waterschap Drents Overijsselse Delta is de stadsdijk in Zwolle. Dit project wordt naar verwachting de duurste dijkverzwaring binnen dit waterschapsgebied en wordt de komende weken opgestart.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.