Nieuws

Spoortunnel maakt fietssnelweg tussen Dalfsen en Zwolle sneller en veiliger: "En dat is fijn!"

De nieuwe spoortunnel maakt Vechtdalroute sneller en veiliger voor fietsers
De nieuwe spoortunnel maakt Vechtdalroute sneller en veiliger voor fietsers
De fietssnelweg in de Vechtdalroute van Dalfsen naar Zwolle is met de opening van de nieuwe spoortunnel onder het treintraject Zwolle-Meppel helemaal af. De tunnel onder het spoor vervangt de huidige bovengrondse spoorwegovergang. De route is nu een stuk veiliger en ook sneller. In pakweg 35 minuten fiets je nu van Dalfsen naar Zwolle.
De fietssnelweg naast de N340 is met zo'n 1.000 fietsers per dag een van de drukste scholieren- en forenzen routes in de regio. Er is in totaal vijf jaar aan de aanleg van de fietssnelweg gewerkt. De spoorwegovergang op het traject vormde de laatste fysieke belemmering voor een snelle en veilige doortocht. Maar fietsers kunnen vanaf vandaag tempo maken om snel van en naar school of op het werk te komen.
Twee van die fietsers zijn de vriendinnen Thirza ten Klooster (12) en Sanne Lindeboom (11) uit Dalfsen. Ze zijn blij dat de spoortunnel eindelijk klaar is. Ze zitten in de eerste klas van het atheneum op het Meander college in Zwolle en rijden bijna dagelijks samen zo'n 13 kilometer vanuit Dalfsen naar school.
Het afgelopen jaar moesten ze vanwege de bouwwerkzaamheden aan de tunnel en de fietssnelweg een behoorlijk stuk omrijden. Ze zijn blij dat de tunnel opengaat, want het scheelt behoorlijk in tijd en afstand.

Sneller en veiliger

"We fietsen nu 's ochtends en 's middags zo'n 26 kilometer heen en terug, dan ben ik al gauw drie kwartier onderweg", zegt Thirza. "We moeten nu met de fiets over een viaduct dat een eind verderop over de spoorlijn gaat en dat is best vermoeiend. Vooral als er tegenwind is", zegt ze. "Door de tunnel gaat het straks veel sneller en dat is fijn."
Bovendien is het een stuk veiliger want op het viaduct rijdt ook bestemmingsverkeer en passeren er geregeld grote landbouwvoertuigen. Dat zorgt zo nu en dan voor gevaarlijke wegsituaties met fietsers. "Sommige groepjes scholieren blijven dan toch naast elkaar rijden en dan kunnen die voertuigen er haast niet langs", weet Thirza.
Vriendin Sanne vult aan: "Soms, als je niet doorhebt dat er een zo'n voertuig aankomt, schrik je en moet je opeens heel snel uitwijken de berm in." Ook Sanne is blij met de nieuwe tunnel omdat ze dan lekker op de fiets naar beneden kan suizen door de tunnel, in plaats van de vermoeiende klim tegen het hoge viaduct. "En we hoeven straks natuurlijk ook niet meer te stoppen voor de trein want de tunnel gaat onder het spoor door, dus is er ook geen risico meer dat je onder de trein komt."

Uitslapen

Beide dames denken dat de route door de nieuwe spoortunnel over de fietssnelweg per keer al gauw zo'n tien minuten tijdwinst oplevert. Op de vraag wat ze met die extra tijd gaan doen, laat het antwoord zich raden: "Iets langer uitslapen natuurlijk!"
Thirza en Sanne kunnen dankzij de nieuwe spoortunnel sneller en veiliger naar school
Thirza en Sanne kunnen dankzij de nieuwe spoortunnel sneller en veiliger naar school © Marielle Beumer/ RTV Oost

Gevaarlijke spoorwegovergang verdwijnt

Dat de bovengrondse spoorwegovergang plaats maakt voor de nieuwe tunnel is vooral voor veel ouders met schoolgaande kinderen een grote opluchting. De spoorwegovergang op de Hessenweg staat in de regio al lange tijd te boek als een gevaarlijke overweg.
Sinds 1975 zijn er drie dodelijke ongelukken gebeurd. De laatste keer, in 1999 toen er een leerling op weg naar school verongelukte, was voor de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel aanleiding om met spoorwegbeheerder ProRail op zoek te gaan naar een veilig alternatief. Dat resulteerde uiteindelijk 2 jaar later in de aanleg van de spoortunnel.

Feestelijke opening

De fietssnelweg tussen Dalfsen en Zwolle, die nu met de komst van de spoortunnel helemaal klaar is, kon worden aangelegd omdat de N340 tussen Zwolle en Ommen een nieuw wegtracé heeft gekregen voor gemotoriseerde verkeer. Het "oude weggedeelte" langs de Hessenweg is in fases omgebouwd tot fietssnelweg.
Klinkers zijn vervangen door asfalt en langs de route zijn al eerder fietsreparatiekastjes geplaatst en veilige oversteek plekken gerealiseerd. Dankzij alle maatregelen bij elkaar is het nu mogelijk om in 35 minuten van Dalfsen naar Zwolle te fietsen.
Het sluitstuk van de fietssnelweg, de spoortunnel, wordt vanmiddag door wethouder Gerdien Rots van Zwolle, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel, ProRail directeur Danou Veenhof en directeur André van de Vegt, van wegenbouwer Dura Vermeer geopend. waarna fietsers de spoortunnel in gebruik nemen en de omleidingsroute via het viaduct over het spoor wordt opgeheven.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.