nieuws

Feest in Almelo bij Bartje's Vis na behalen 19e plaats in AD Haringtest

Het kan je maken of breken: de AD Haringtest. Voor Bart Schreuter liep het goed af want hij behaalde met zijn zaak Bartje's Vis een plek in de top twintig. En dus is het vandaag feest bij de Almelose viszaak.
"Het is een stukje erkenning van je werk", zegt Schreuter enkele uren nadat de krant op de deurmat viel. "We staan tussen de groten in Nederland." En dat had hij niet verwacht.

Sinds januari 2014 heeft hij zijn eigen zaak aan de Deldensestraat in Almelo maar in de jaren daarvoor deed hij al veel ervaring op. De negentiende plaats in de ranglijst is dan ook de bevestiging dat hij op de goede weg is. Al blijft het natuurlijk altijd maar afwachten wat de jury zal oordelen.

Over smaak valt niet te twisten

"Zo'n test is natuurlijk een momentopname. Over smaak valt niet te twisten. De een vindt een hard harinkje lekkerder dan een zachte. Of een mild harinkje lekkerder dan een zoute. Daar zit veel verschil in. Wij hebben een wat zachter harinkje. Redelijk mild, fris van smaak. En vers." Vooral dat laatste is erg belangrijk, vindt Schreuter.
De AD Haringtest is niet overal geliefd. Door commentaren als 'smurrie', 'kaarsvet' en 'bedorven rotzooi' willen lang niet alle zaken meewerken aan de test. Op sociale media gaan zelfs foto's rond van de keurmeesters met de waarschuwing ze de deur te wijzen.
Het belangrijkste is volgens Schreuter om je te verdiepen in de haring. "Het is een heel delicaat product."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.