Nieuws
Lokale groenteboer en slager worden meest gewaardeerd in Overijssel

De waardering voor lokale ondernemers, zoals de kapper, de boekenhandelaar en de groenteboer, is in Nederland het grootst in Overijssel. Dat blijkt uit een onderzoek van RegioBank onder meer dan 1.600 Nederlanders; 58 procent van de Overijsselaars koopt bij een lokale ondernemer om
ervoor te zorgen dat die ondernemer kan blijven bestaan en 47 procent is zelfs bereid om meer te betalen voor producten of diensten.
Ondanks dat lokale ondernemers op waardering van de klant kunnen rekenen daalt het aantal fysieke winkels jaarlijks in Nederland. In Overijssel missen de inwoners vooral een groente- en fruitwinkel (13 procent) en een schoenenwinkel (9 procent) in hun woonplaats.
Leegstand
In de afgelopen vijf jaar is het winkelaanbod van lokale ondernemers gedaald en is er veel leegstand. 90 procent van de Nederlanders betreurt het vertrek van lokale ondernemers, zoals winkels en horeca, uit hun woonplaats. Als het aanbod van lokale ondernemers nog kleiner wordt, zou meer dan de helft van de ondervraagden minder graag naar hun stad- of dorpscentrum gaan.
Driekwart maakt meerdere keren per maand gebruik van lokale ondernemingen, 1 op de 10 zelfs dagelijks. Een grote meerderheid (83 procent) vindt het prettig om een product in het echt te zien en te ervaren voordat ze het kopen. Toch daalt het aantal fysieke winkels en telt Nederland sinds dit jaar voor het eerst zelfs meer webshops dan winkels.
Behoefte consument
Retailspecialist Hans van Tellingen onderstreept de waarde van lokale ondernemers. “Een binnenstad of een dorpscentrum gedijt het beste met veel en goede lokale ondernemers. Juist die lokale ondernemer bepaalt het onderscheidend vermogen van een winkelgebied en bevredigt de behoefte van de consument aan de lokale winkel. Alleen de lokale winkelier heeft een echte connectie met het dorp, de stad, de buurt.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat de respondenten bij de lokale ondernemer meer persoonlijke aandacht ervaren (42 procent), de kwaliteit van producten en diensten hoger vinden (37 procent) en meer vertrouwen hebben in hun lokale ondernemer (20 procent). Dat is volgens Van Tellingen logisch: “Zo’n ondernemer heeft liefde voor zijn vak en dus ook voor zijn klanten en de omgeving waarin hij of zij actief is. Goede ondernemers maken van jouw stads- of dorpscentrum een plek die het bezoeken waard is.”
Buurtsuper
Dat leidt er ook toe dat mensen niet alleen lokaal willen kopen om ondernemers te helpen, maar ook lokale initiatieven ontwikkelen om bijvoorbeeld met crowdfunding een buurtsuper open te houden die dreigt te verdwijnen doordat een dorp leegloopt.
De RegioBank wil lokale ondernemers stimuleren zich andersom ook in te zetten voor de buurt. Zo reikt de bank jaarlijks een cheque uit aan de ‘buurtzaamste ondernemer’ van het jaar. In 2022 was dit Martijn Oosterik, eigenaar van Groentehal Oosterik in Tubbergen. Hij zorgde ervoor dat het centrum van het Overijsselse dorp toegankelijk bleef voor ouderen en doneerde het prijzengeld aan de ‘Verjaardagsbox Tubbergen’ om kinderen in armoede een leuke verjaardag te bezorgen.