Het Primark-effect: winkel trekt duizenden extra bezoekers naar Enschede

Het aantal bezoekers van de binnenstad in Enschede is het afgelopen jaar gestegen met 19 procent. Een direct gevolg van de komst van de Ierse winkelketen Primark. Ook de horeca ziet een stijging van het aantal bezoekers, soms zelfs tot 40 procent.

Het wordt het Primark-effect genoemd. De winkel met goedkope kleding trekt publiek uit de wijde omgeving. Na een bezoek aan de winkel volgen bezoeken aan de horeca.

Iedereen profiteert, behalve stofverkoper

De vestiging van La Place, vlak naast de Primark, merkt dat ook. Een woordvoerder wil niet spreken van 40 procent groei, maar heeft het wel over een extreem effect. Ook de marktkooplieden merken een toename van het aantal bezoekers, net als zaken die broodjes en friet verkopen. De verkopers van textiel op de markt hebben geen profijt van de extra bezoekers.


De Enschedese wethouder Eelco Eerenberg is blij met de komst van Primark. Het is een wens om van Enschede de winkelstad van de omgeving te maken en dat is met deze winkel al goed gelukt. Uit tellingen van de gemeente blijkt een toename van het aantal bezoekers van 19 procent.

Extra prullenbakken op straat

Waar de gemeente niet op had gerekend, is dat er extra prullenbakken moesten worden geplaatst. Vanwege de drukte bij de paskamers kopen veel bezoekers de kleding zonder te passen. Dat doen ze buiten. Ze trekken de nieuwe kleding aan en gooien de oude spullen weg, waardoor de bakken sneller vol raken.

Wethouder Eerenberg: "En van een winkelier die met de achterkant van de zaak grenst aan een steeg hoorde ik dat veel mensen zich daar omkleden. Het raam aan die kant is bedekt met plakfolie, wat de mensen het idee geeft dat niemand ze kan zien. Maar vanuit de winkel heb je wel zicht op de steeg."

Meer over dit onderwerp:
Enschede Primark Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren