Nieuws

Gedeputeerde Bert Boerman: "Terugdraaien toezegging aanpak N35 door minister is onbegrijpelijk"

Gedeputeerde Bert Boerman
Gedeputeerde Bert Boerman © Provincie Overijssel
Provincie Overijssel, Regio Zwolle en Twente Board zijn teleurgesteld over het besluit van het Rijk om niet te investeren in nieuwe wegenprojecten, zoals de aanpak van de N35 Wijthmen-Nijverdal. Er gaat een streep door alle afspraken die hierover zijn gemaakt. De aanpak van de N35 gaat wat minister Harbers (I&W) betreft ‘on hold’ en de eerder toegezegde financiering is van de baan.
De minister liet weten de aanpak van nieuwe wegenprojecten te willen pauzeren en te focussen op onderhoud van infrastructuur, zoals wegen, bruggen en sluizen.

Begrip

Gedeputeerde Bert Boerman heeft begrip voor het voorrang geven aan onderhoud en de gevolgen van stikstof, prijsstijgingen en capaciteitstekort. "Maar", zo stelt hij, "het kan toch niet zo zijn dat eerder gemaakte afspraken zonder toekomstperspectief on hold worden gezet. De N35 bijvoorbeeld: een belangrijke verkeersader tussen de twee economische topregio’s Zwolle en Twente. Verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid op deze weg staat al jarenlang hoog op de agenda. Niet alleen in Overijssel."
Boerman wijst op de bijna Kamerbrede steun voor een snelle aanpak van de weg. "Met een flinke cofinanciering van de provincie Overijssel van 100 miljoen euro zijn er ruim twee jaar geleden afspraken gemaakt over de aanpak van de N35. 200 miljoen voor 2x2 rijbanen. Daar is jarenlang voor gelobbyd. Met succes dachten we. Dat de minister de gedane toezeggingen nu terugdraait is voor de provincie Overijssel onbegrijpelijk."

Geen lintje knippen

Het is een bittere pil voor de gedeputeerde die na twaalf jaar hard knokken voor een resultaat het bij zijn vertrek toch net niet voor elkaar kreeg met een totale upgrade van de N35. Boerman beaamt dat: "Ik was het liefst vertrokken met het doorknippen van een lintje om een rijksweg met 2x2 rijbanen te openen. Dan is dit wel een flinke domper aan het eind van een bestuursperiode."
De teleurstelling is vooral heel groot bij de Overijsselse gedeputeerde omdat juist de aanleg van een nieuwe stuk N35 tussen Wijthmen en Nijverdal toch ''echt heel erg noodzakelijk is en er ook de toezeggingen voor zijn gedaan".

Onverteerbaar voor Mariënheem

''Gelukkig gaat het traject Wierden-Nijverdal en het knooppunt Raalte wel aangepakt worden. Dat soort zaken loopt wel. Maar wat niet wordt aangepakt is Wijthmen-Nijverdal en juist daar ligt het traject rondom Mariënheem en voor de inwoners van het dorp is dit echt onverteerbaar", verklaart Boerman de pijn bij bewoners, gemeente en provincie over het besluit van de minister om alles terug te draaien. "De N35 is de levensader van onze provincie en dus van groot belang."
Boerman krijgt bijval vanuit de regio's Twente en Zwolle. "Dat de minister heeft besloten de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal on hold te zetten is voor het bedrijfsleven en onze inwoners, en in het bijzonder de inwoners van Mariënheem, wederom een bittere pil. Zij zullen nu nog langer moeten wachten op een rondweg om Mariënheem en verbetering van de leefbaarheid", aldus wethouder Ben Nijboer van Raalte.

Verbetering A1/A35 uitgesteld

In Overijssel is ook de verbetering van het knooppunt A1/A35 bij Azelo-Buren in de pauzestand gezet. Ook daar is lang gelobbyd om de benodigde aanpassingen te doen om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Deze worden nu voor onbepaalde tijd uitgesteld en het geld overgeheveld naar beheer en onderhoudsprojecten.
Wat gaat wel door?

Projecten in het kader van verkeersveiligheid of projecten die al in de realisatiefase zitten gaan wel door. Dit betekent dat de verbredingen op de N50 Kampen-Zuid- Kampen en de N35 Wierden-Nijverdal doorgaan. Net als de planstudie N35 knooppunt Raalte. Ook de planvoorbereiding van de fysieke rijbaanscheiding op de N50 Kampen-Ramspol en de N36 gaat door, ondanks dat het budget niet toereikend is.

Op de N36 wordt ook gekeken naar vijf nieuwe ongelijkvloerse maatregelen bij de aansluitingen met de N48, N34 en Beerzerweg en de oversteken van de Landsweg en Tachtig Bunderweg in de gemeente Hardenberg. De financiering hiervan is echter nog niet geregeld. De start van de uitvoering van de maatregelen laat nog even op zich wachten en wordt verwacht in 2028. Daarom heeft de regio aangedrongen op een snelle invoering van korte termijnmaatregelen, zoals gedragscampagnes en een filewaarschuwingssysteem.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.