Nieuws

Batterijtrein op zijspoor: provincie wil twee Overijsselse spoorlijnen elektrificeren

De batterijtrein van Arriva
De batterijtrein van Arriva © Arriva
Een trein die rijdt op batterijen, waardoor er geen dure bovenleiding aangelegd hoeft te worden. De provincie was begin vorig jaar laaiend enthousiast over testritten met een batterijtrein in Overijssel. Maar na onderzoek komt de provincie daar toch weer op terug: zij wil de trajecten tussen Almelo en Mariënberg en Hengelo en Zutphen gaan elektrificeren. Dat is namelijk goedkoper.
Auto's en bussen op batterijen zijn al volop te zien in het straatbeeld, maar een trein op batterijen is dat nog niet. Begin vorig jaar reed in Mariënberg de eerste batterijtrein van Nederland. Het ging om testritten, waar zowel ProRail, Arriva als de provincie hoge verwachtingen van hadden.
Later bleek dat het laten rijden van een batterijtrein over het Overijsselse spoor veel duurder is dan vooraf berekend.

Dieseltreinen

Op de trajecten Hengelo-Zutphen en Almelo-Mariënberg rijden nu nog 'vervuilende' dieseltreinen. Zowel de provincie Overijssel als Gelderland willen dat beide spoorlijnen worden geëlektrificeerd, meldt de staatssecretaris van Infrastructuur. Daarmee lijkt de batterijtrein definitief van de baan.
De reiziger profiteert ook van de veranderingen: een trein met bovenleidingen trekt sneller op en is daarmee minder lang onderweg. Vanaf 2028 moet de schonere en snellere trein gaan rijden over de twee Overijsselse trajecten.
Overijssel heeft nu nog drie trajecten waar dieseltreinen rijden, omdat het spoor er (deels) niet geëlektrificeerd is:
Trajecten met dieseltreinen in Overijssel
Trajecten met dieseltreinen in Overijssel © RTV Oost

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.