nieuws

Scepsis over nieuw vliegtuigdemontagebedrijf Aeronextlife in Enschede

Vliegtuigdemontagebedrijf Aircraft End-of-Live Solutions AELS in Woensdrecht is kritisch over de verwachtingen van Aeronextlife in Twente.
De afgelopen jaren zijn er wereldwijd zes à zeven vliegtuigdemontagebedrijven bijgekomen. Er zijn er al genoeg en de vliegtuigindustrie is bijzonder conservatief, zo meent AELS-directeur van Heerden. "Er is geen behoefte aan meer capaciteit."

Aannames nogal royaal

Van Heerden startte zijn bedrijf tien jaar geleden en demonteert met zeven mensen bijna elke maand een vliegtuig. Hij is bijzonder sceptisch over de aantallen die Aeronextlife noemt. Aereonextlife wil op de voormalige luchthaven Twente met zeventig mensen uiteindelijk tientallen vliegtuigen per jaar demonteren. De regio heeft die plannen met groot enthousiasme ontvangen.
AELS, zich ervan bewust dat het een concurrerend bedrijf is, meent echter dat er wel erg veel banen worden verwacht. "Ik kan wel zeggen dat wij veel efficiënter werken. De aannames zijn nogal royaal." Hij haast zich erbij te zeggen dat hij het businessplan natuurlijk niet kent en niet weet of er al opdrachten zijn.

Vestiging in Twente afgewezen

Het bedrijf is enkele jaren geleden door gebiedsbeheerder ADT van het luchthaventerrein in Enschede gevraagd zich in Enschede te vestigen, maar zag daarvan af. De te demonteren vliegtuigen komen vliegend aan, maar het was nog onduidelijk of de landingsbaan wel open kon blijven. Dat is nog steeds onzeker.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.