Nieuws
Arriva wil traject Zwolle-Lelystad overnemen van NS

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS. De spoorvervoerder heeft daarvoor verzoeken ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), bevestigt een woordvoerster van Arriva na berichtgeving door de Volkskrant. Eén van die lijnen is de verbinding Lelystad-Zwolle.
De verbindingen maken deel uit van het zogeheten hoofdrailnet. De overheid heeft al gezegd dat de hoofdrailnetconcessie opnieuw voor langere tijd wordt gegund aan de NS, maar volgens Arriva zijn de laatste handtekeningen nog niet gezet. "Daarom is nu het moment om onze plannen bekend te maken en aan te vragen voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen tot 2033 waardoor de reiziger uitzicht op beter ov voor langere tijd wordt ontnomen."
Verzet
Arriva en andere regionale vervoerders zoals Keolis en Qbuzz verzetten zich al langer tegen de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS. Zij betogen dat de gang van zaken in strijd is met Europese regels. De vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), hebben al aangekondigd verdere juridische stappen te ondernemen als de nieuwe gunning van het hoofdrailnet aan de NS straks wel helemaal is geregeld.
Als puur wordt gekeken naar geschiktheid, denkt Arriva een goede kans te maken voor het aanbieden van de lijnen. "We vragen deze lijnen aan omdat onze expertise zit in het rijden van regionale stop- en sneltreinen", aldus de zegsvrouw. Volgens haar mikt Arriva ook op verbeteringen als vaker per uur een trein en meer treinen in de avonduren. "Bijkomend voordeel voor de reiziger is dat onze intentie is dat het dubbele opstaptarief tussen bus en regionale trein verdwijnt."
Brussel
Ook in Brussel is er kritiek op het onderhands gunnen van de hoofdrailnetconcessie aan de NS. In de zomer begon de Europese Commissie een procedure tegen Nederland. In een brief riep het dagelijks EU-bestuur de regering op zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor de gunning van contracten voor openbaar vervoer per spoor.