Nieuws

Overijssel trekt zelf geld uit voor elektrificatie spoor Almelo-Mariënberg: "Anders dreigt uitval"

De trein tussen Almelo en Mariënberg
De trein tussen Almelo en Mariënberg © ANP
De provincie wil zelf de portemonnee trekken om het spoor tussen Almelo en Mariënberg te kunnen elektrificeren, nu het Rijk voorlopig niet meebetaalt. Er wordt 2,7 miljoen euro uitgetrokken voor het maken van plannen om de spoorlijn te elektrificeren. "Het Rijk laat ons in de kou staan", zegt gedeputeerde Martijn Dadema.
Op drie spoorlijnen in Overijssel rijden nu nog 'vervuilende' dieseltreinen, omdat het spoor geen bovenleidingen (elektrificatie) heeft. Het gaat om de lijnen tussen Hengelo en Zutphen, Almelo en Hardenberg, en van Enschede naar de Duitse grens. Voor dat laatste traject zijn andere afspraken gemaakt met het ministerie.
Het elektrificeren van de spoorlijnen is prijzig: het aanpakken van het traject tussen Hengelo en Zutphen kost 90 tot 130 miljoen euro en met de verbinding tussen Almelo en Hardenberg is zo'n 40 tot 65 miljoen euro gemoeid.
Trajecten met dieseltreinen:
Trajecten met dieseltreinen in Overijssel
Trajecten met dieseltreinen in Overijssel © RTV Oost
Het Rijk zou meebetalen aan de dure elektrificatie, maar eerder dit jaar werd die toezegging toch weer ingetrokken. "Ze waren enthousiast, maar ze hebben gezegd dat er nu toch geen geld is", zegt gedeputeerde Dadema.
Naast de stations van Almelo en Mariënberg liggen ook die van Vriezenveen, Vroomshoop en Daarlerveen aan deze lijn.

Zelf vooronderzoek betalen

De provincie wil daarom het vooronderzoek voor elektrificatie van de lijn Almelo-Mariënberg - kosten: zo'n 2,7 miljoen euro - zelf gaan betalen. "We gaan ervan uit dat het voorfinanciering is en dat het Rijk later alsnog meebetaalt. Maar er zijn geen harde toezeggingen, dus het vergt constante lobby", aldus Dadema.
Er is haast geboden, omdat over een aantal jaar de concessie voor het treinvervoer tussen Almelo en Mariënberg afloopt en de dieseltreinen die er nu nog rijden, afgeschreven zijn. Nog langer doorrijden met de oude 'boemels' heeft volgens de provincie als risico dat "de continuïteit van het openbaar vervoer op het traject Almelo-Hardenberg in het geding komt."

Oldenzaal-Zutphen

Ook voor de lijn Oldenzaal-Hengelo-Zutphen overweegt de provincie om zelf het vooronderzoek te gaan betalen, zodat er over een aantal jaar alsnog elektrische treinen kunnen gaan rijden. Dadema: "We proberen ook om Europese subsidie voor die lijn te krijgen."
Provinciale Staten moet nog wel een akkoord geven over het voorfinancieren van 2,7 miljoen euro voor de lijn Almelo-Mariënberg. De partijen zijn het erover eens dat de lijn aangepakt moet worden, maar maken zich zorgen over de kosten die de provincie op zich neemt. Ook wil een aantal partijen weten wat de aanpak betekent voor de aanleg van de Nedersaksenlijn.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.