Nieuws
'Treingekkies' nemen in Zwolle en Deventer afscheid van 1700-locomotief: "Een brok dynamiek!"

De grote geel-zwarte locomotief die de trein tussen Amsterdam en Berlijn vooruit trekt, gaat met pensioen. Na ruim dertig jaar dienst reed de 1700 serie-locomotief gisteren een afscheidsrit door Nederland. De trein vertrok in Zwolle, waar tientallen 'treingekkies' op de afscheidstour afkwamen. Ook in Deventer konden treinspotters hun geluk niet op.
Met welk type materiaal wordt een trein vooruit getrokken? Veel mensen zullen het zich niet afvragen, maar de honderden treinliefhebbers die gisteren op de afscheidsrit van de 1700-serie afkwamen, deden dat wel.
"Het is een brok mooie dynamiek", zegt een van de 'treingekkies', zoals hij zichzelf noemt. "De locomotief is robuust. Het is een groot stalen bakbeest, waar de power van af straalt. Zo van: ik ga wat doen, ik ga de boel verplaatsen."
'Een icoon'
Een vrouwelijke treinliefhebber wijst erop dat de 1700-locomotief 'draaibaar is'. "Hij is aan de voor- en achterkant hetzelfde, dat vind ik erg mooi", zegt ze tegen de NOS.
De machinist op de afscheidrit noemt de locomotief een icoon. "Het heeft toch een stukje van je leven uitgemaakt, maar we hebben er een heel mooi afscheid aan gegeven. Dat doet wat met je."
Nieuwe dienstregeling
De 1700-locomotief is nog tot 9 december te zien op het spoor. Vanaf 10 december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, worden de locomotieven vervangen door moderne Vectron-locomotieven. Daardoor hoeft de locomotief op de grens bij Bad Bentheim ook niet meer vervangen te worden, wat er mede voor zorgt dat de trein straks een half uur sneller in Berlijn is.