Nieuws

Overleden Marjolein (17) wilde haar eigen ziekenhuiskleding uitbrengen en dat is nu alsnog gebeurd

Vriendinnen van Marjolein showen de speciaal ontworpen ziekenhuiskleding. Inzet: Marjolein
Vriendinnen van Marjolein showen de speciaal ontworpen ziekenhuiskleding. Inzet: Marjolein © Stefan Schipper
Ze lag aanvankelijk alleen maar te vechten voor haar leven en had wel andere zaken aan haar hoofd, de destijds 17-jarige Marjolein Visser uit Vriezenveen. Maar toen het eenmaal wat beter ging, ontdekte ze dat ze zich vooral beter voelde wanneer ze prettig draagbare kleding aan had en er verzorgd uit zag. Met haar moeder Inger kwam ze op het idee zelf modieuze ziekenhuiskleding te ontwerpen. Die nieuwe kleding is nu gepresenteerd, maar Marjolein heeft dat zelf niet meer mogen meemaken.
Komende week is het vier jaar geleden dat Marjolein overleed, ze is slechts 17 jaar oud geworden.

Landelijk onder aandacht

De kledinglijn - te vinden op de eigen website - is er mede gekomen dankzij het netwerk van familie en vrienden van Marjolein. Nadat de kleding begin oktober regionaal in de markt is gezet, begint moeder Inger Visser een campagne om de kleding nu ook landelijk onder de aandacht te brengen. "Het is tijd een volgende stap te zetten."
Hoewel landelijke campagne een groot woord is. Het is moeder Inger die de komende tijd een rondje gaat maken langs diverse ziekenhuizen door het land. "Ik wil het liefst in gesprek met verpleegkundigen. Zij zijn immers degenen die aan het bed staan en patiënten kunnen attenderen op het bestaan van deze kleding."

Balen van kleding

Marjolein belandde op tweejarige leeftijd in het ziekenhuis met acuut leverfalen, waarna ze dankzij een levertransplantatie de mogelijkheid kreeg om verder te leven. Gaandeweg ging de kwaliteit van de lever echter achteruit, waarop ze op haar zeventiende een tweede transplantatie moest ondergaan.
De op 17-jarige leeftijd overleden Marjolein staat aan de basis van een nieuwe lijn speciale ziekenhuiskleding.
De op 17-jarige leeftijd overleden Marjolein staat aan de basis van een nieuwe lijn speciale ziekenhuiskleding. © Familie Visser
Wachtend op die transplantatie belandde ze zelfs enige tijd op de afdeling intensive care, waar ze maandenlang vocht voor haar leven. "Toen het op een bepaald moment weer wat beter ging, ontdekte ik dat ze het liefst zichzelf wilde zijn. Met normale nachtkleding", vertelt moeder Inger.

Eigenwaarde

Moeder Inger ging aan de slag: "In haar situatie was het niet mogelijk om reguliere nachtkleding te dragen. Als oplossing had ik haar eigen nachtkleding kapot geknipt en met drukknopen aan elkaar gemaakt."
Ondanks dat ze aan allerlei apparatuur lag gekoppeld, kon Marjolein zodoende haar eigen kleding dragen. "Zo hield ze haar gevoel van eigenwaarde. Wat zo ontzettend belangrijk is wanneer je je als jongere in zo'n kwetsbare situatie bevindt."

Zelf kleding ontwerpen

Dit beviel zo goed, dat moeder en dochter besloten er een vervolg aan te geven. "We hebben toen samen het plan opgevat om - als ze eenmaal uit het ziekenhuis was ontslagen - samen mooie ziekenhuiskleding te ontwerpen en die op de markt brengen."
Die nieuwe kledinglijn is begin oktober online gepresenteerd. De naam: DeMarjolein. Vernoemd dus naar Marjolein. "Een hele sterke jonge vrouw, mijn prachtige dochter."
Zelf heeft ze het allemaal niet meer mogen meemaken. Kort na de tweede levertransplantatie deed zich een zeldzame complicatie voor. Komende woensdag, op 6 december, is het vier jaar geleden dat Marjolein overleed.

'Spirit van Marjolein'

Moeder Inger heeft Marjoleins kleding postuum op de markt gebracht en gaat die nu landelijk onder de aandacht brengen. "Iets waar ze enorm naar uit zag. En wat uiteindelijk is gelukt met hulp van familie en vrienden, die niet alleen hebben geholpen met het ontwerpen van de kleding, maar bijvoorbeeld ook met het logo. En het is gelukt vooral met de spirit en kracht van Marjolein zelf."
De kleding bestaat uit onder meer een (big)shirt en een broek. "Voor zowel dames als heren. Al vermoed ik dat vooral dames er gebruik van zullen maken. Mannen hebben er wellicht toch minder moeite mee om in ontbloot bovenlijf en in een sportbroekje in bed te liggen."
Het zijn Marjoleins vriendinnen die als heuse fotomodellen de kleding showen voor de lens van fotograaf Stefan Schipper, die meteen zijn diensten aanbood toen hij hoorde van het initiatief.

Kwaliteitseisen

De kleding is zo ontworpen dat het in bed kan worden gedragen. "Maar er is ook kleding die het mogelijk maakt dat je, ondanks dat je aan allerlei apparatuur aangesloten zit, als patiënt toch door het ziekenhuis kan wandelen."
De vriendinnen showen de ziekenhuiskleding die er ter nagedachtenis van Marjolein kwam.
De vriendinnen showen de ziekenhuiskleding die er ter nagedachtenis van Marjolein kwam. © Stefan Schipper
De stof waarvan de kleding is gemaakt, is milieuvriendelijk. "Organische jersey katoen. Daar hangt inderdaad een prijskaartje aan. Het had best wel goedkoper gekund hoor. Door het bijvoorbeeld in bepaalde landen te laten produceren, maar dat wilde ik per se niet. Het wordt in Nederland gemaakt. Met de hand, van stoffen met een milieukeurmerk. Het moet kwalitatief goede, mooie en functionele kleding zijn. Met oog voor het milieu en tegelijk wilden we de productie in eigen land houden."
Waardoor het op dit moment ook nog niet mogelijk is in grote aantallen te produceren. "Ik wilde eerst kijken hoe de kleding in Nederland wordt ontvangen. Vandaar geen grote productie. Maar ook omdat we dit allemaal zo persoonlijk mogelijk willen houden. Mocht het echter wél zover komen, dan zouden we in grotere aantallen kunnen produceren. Die contacten liggen er. Eerste voorwaarde is echter dat het kwalitatief goed wordt gemaakt."

Landelijke bekendheid

Nadat de kleding eerst regionaal bekend werd gemaakt, is er recent ook landelijk aandacht aan besteed. "Onder meer via RTL Nieuws en de WendyOnline, het platform van Wendy van Dijk. Waardoor we intussen ook vanuit andere delen van het land bestellingen hebben binnengekregen. Ook hebben we dankzij meerdere sponsoren een aantal kledingsetjes aan ziekenhuizen kunnen doneren."
Na de regionale campagne is het nu dus tijd voor de volgende stap, zoals moeder Inger dat noemt. "DeMarjolein is er gekomen. Weliswaar niet op de manier zoals we dat destijds hadden bedacht, maar het is toch mooi en bijzonder dat Marjolein op deze manier nog iets voor anderen kan betekenen."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.