Nieuws

Buschauffeur John Peters maakt zich zorgen over overname Keolis: "Kan amper een boterham eten tijdens de pauze"

Buschauffeur John Peters
Buschauffeur John Peters © RTV Oost
Arriva neemt vanaf 10 december het busvervoer in de regio Twente over van Keolis. Volgens vakbond FNV tornt Arriva aan de werktijden. FNV stelt dat Arriva onder meer werkt met krappere rij- en rusttijden. Buschauffeur John Peters maakt zich zorgen: "Dit doet wat met je, als mens en als buschauffeur."
Bij wet is afgesproken dat een nieuwe vervoerder zich moet houden aan de cao-afspraken en de bedrijfsregelingen omtrent arbeidstijden. Hoewel Arriva zegt die afspraken te respecteren, is John Peters, in dienst als buschauffeur bij Keolis in Twente, daar niet gerust op.
"Bij Keolis hebben wij diensten van 7,5 uur met een pauze van dertig minuten. Deze pauze vindt meestal plaats halverwege de dienst. Bij Arriva gaan wij in blokken van 4,5 uur werken met twee keer twintig minuten pauze. In deze korte tijd kun je amper een boterham eten en je zit al weer de volgende rit te rijden. Daarnaast vinden pauzes voor veertig procent plaats in het eerste en het laatste blok. Dit is volledig tegen de bedrijfsafspraken in bij Keolis."

'Gevaar voor verkeersveiligheid'

De werkdruk beïnvloedt volgens de buschauffeur ook het verkeer. "Wanneer je 4,5 uur door Enschede rijdt, een drukke stad, verzwakt de concentratie op een gegeven moment. Dit brengt gevaar voor de verkeersveiligheid. Ondanks dat 4,5 uur achter elkaar rijden toegestaan is in de wet, is het niet sociaal wenselijk."

Weinig variatie

Er is volgens de buschauffeur weinig variatie in de ritten bij vervoerder Arriva. "Je gaat soms zes of zeven diensten rijden op slechts twee lijnen. Het voordeel is dat je maar één keer hoeft te veranderen van bus, het nadeel is dat je minder oplettend bent," vertelt John.
De bussen van Keolis nemen afscheid in Twente
De bussen van Keolis nemen afscheid in Twente © ANP/Hollandse Hoogte/GinoPress

Vertraging

"Door de krappere rijtijden gaat het moeilijk zijn om op tijd te rijden. Je bent de hele dag vertraagd. Er ligt dan een druk om de vertraging er uit te rijden, maar dat gaat niet lukken door de geringe tijd." Bij sommige lijnen wordt het nog lastiger om op tijd te komen. "Lijn 60 van Oldenzaal naar Enschede gaat langs vliegveld Twenthe. Tijdens de spits staat er op dat punt altijd file. Het is door de krappere rijtijden onmogelijk om op tijd te komen."

Rennende reizigers

Wanneer de bus net wil vertrekken en een reiziger komt op de bus afgerend, hebben zij geluk. "De meeste chauffeurs blijven wachten op de passagiers. Zij mogen niet de dupe worden van de krappere rijtijden."

Onzeker

Het is nog een onzekere tijd voor de buschauffeurs. "De roosters en het dienstenpakket zijn nog onbekend. Het kost twee weken om dit rond te krijgen." Terwijl de overname, in minder dan twee weken, op 10 december is. "Ook weten de buschauffeurs niet of zij moeten werken tijdens de feestdagen of dat ze vrij zijn."
Er komen nog twee bijeenkomsten. "Op 1 december is er een bijeenkomst van Arriva over wat er gaande is met tekst en uitleg. Op 4 december hebben wij een ledenvergadering met de vakbonden FNV en CNV om te overleggen hoe we verder gaan. We hopen dat Arriva het op 10 december allemaal op orde heeft, dat is in ieder geval wel ons streven."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.