Nieuws

Komt jouw pakje op tijd voor sint of kerst? PostNL verwacht van wel

Het sorteercentrum van PostNL in Zwolle verwerkt zo'n 50.000 pakketten per dag
Het sorteercentrum van PostNL in Zwolle verwerkt zo'n 50.000 pakketten per dag © RTV Oost
Black Friday is net voorbij en Sinterklaas en Kerstmis komen er alweer aan. Dat betekent topdrukte bij de pakketbezorgers. Het leidde de afgelopen jaren nogal eens tot problemen. Maar PostNL in Zwolle is er nu helemaal klaar voor. Het sorteercentrum brengt in deze tijd zo'n 50.000 pakketten per dag naar de klanten, twee keer meer dan gemiddeld.
Honderd procent garantie kan Peter Engels, depotmanager bij PostNL in Zwolle niet geven, maar hij is wel trots op hoe het gaat in zijn sorteercentrum, ondanks de grote drukte: "We hebben extra busjes, extra chauffeurs, extra personeel binnen, extra ondersteuning. Met deze krappe arbeidsmarkt hebben we dat toch mooi voor elkaar."
PostNL is klaar voor de topdrukte in december

'Net Tetris'

De vaste medewerkers maken in deze tijd lange dagen. Pakketbezorger Paul Gerritsen propt zijn bus extra vol: "Soms is het net Tetris", lacht hij als hij de laatste doos naar binnen schuift. "Het is wel een stukje drukker en de ritten duren ook wel wat langer. Maar ik vind het ook wel gezellig, deze tijd."
Klachten van klanten krijgt hij zelden: '"Nee, mensen zijn juist blij dat je er bent met hun pakje. Ik ben eigenlijk altijd wel op tijd, dat gaat wel aardig goed. Soms even een bakje koffie bij een klant, hartstikke leuk."
Peter Engels, manager van het PostNL-sorteercentrum in Zwolle
Peter Engels, manager van het PostNL-sorteercentrum in Zwolle © RTV Oost

Goed voorbereid

"We weten inmiddels goed wanneer mensen pakketten bestellen", zegt manager Engels. "We houden er op tijd rekening mee en zijn beter voorbereid dan een paar jaar geleden. Ook al gaan er deze week twee keer zoveel pakketten doorheen, toch is het niet enorm hectisch. Het loopt gesmeerd en iedereen is lekker aan het werk."
PostNL probeert alle pakketten die binnenkomen binnen 24 uur bij de klant te krijgen: "We zijn hier ook niet ingesteld op opslag, alles moet weer weg om plaats te maken voor de volgende ladingen", zegt Engels. "Als je pakket toch vertraging oploopt kan dat liggen aan de winkel die het pakket naar ons verstuurt. Maar ook hier kan wat misgaan."

Op tijd bestellen

"Een busje kan een keer een lekke band krijgen. En ook extreem weer hebben we niet in de hand", zegt de depotmanager. "Maar bijna alles is er wel binnen 24 uur. Als je het echt zeker wilt weten, moet je gewoon wat eerder bestellen. Dan weet je zeker dat je cadeautje op tijd is."
De topdrukte bij PostNL begint met Black Friday in november en eindigt begin januari. "Als alles dan weer is gelukt dan is dat wel een opluchting, en zijn we blij dat alles weer voor elkaar is", zegt Engels. "En dan maken we ons alweer op voor andere drukke tijden."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.