Nieuws

Dieselbussen keren terug in deel Overijssel waar ze elektrisch rijden (en dat is tegen de afspraak)

De bus van Deventer naar Zwolle via Olst
De bus van Deventer naar Zwolle via Olst © Wouter de Wilde / WDW Foto's
De oude dieselbus keert terug in het openbaar vervoer in de Vechtstreek. In dat deel van de provincie rijden nu nog alleen elektrische bussen. Het gaat om een tijdelijke inzet, het is niet bekend tot wanneer. De provincie Overijssel overweegt juridische stappen, want bij de concessie is afgesproken uitsluitend elektrisch te rijden.
De terugkeer van de dieselbus in het ov heeft te maken met de samenvoeging van twee concessiegebieden. IJssel-Vecht (grofweg van Kampen en Zwolle tot Deventer) en IJsselmond (Noordwest-Overijssel) worden namelijk na dit weekend één gebied. Maar in IJsselmond rijden nog geen zogenaamde emissiearmebussen en de bestelde elektrische bussen voor die regio zijn er wegens een leveringsprobleem nog niet.
Daarom zullen, tot de levering van de elektrische variant, de diesels nog dienst doen. Door de versmelting van de twee concessies, zullen de oude en nieuwe bussen in beide gebieden rijden. En dus is een tijdelijke terugkeer van de diesel voor IJssel-Vecht een feit.

Juridische stappen

Dat is tegen de concessieafspraken van vervoerder EBS met de provincie Overijssel. Volgens die regels mag er uitsluitend elektrisch worden gereden. "Wij hechten er waarde aan dat met de inzet van dieselbussen alle reismogelijkheden voor reizigers behouden blijven, maar kunnen in principe niet accepteren dat niet aan de concessie-afspraken wordt voldaan. Wij beraden ons daarom op de juridische en financiële consequenties van het niet nakomen van de concessie-afspraken. Conform concessiebepalingen is een ingebrekestelling dan een reële mogelijkheid", stelt de provincie in een brief.
De tijdelijke herintrede van de diesel is niet het enige dat verandert, want in IJsselmond is tot zondag OV Regio IJsselmond nog de vervoerder, daarna neemt EBS het over. En er worden minder ritten gereden dan in de dienstregeling zijn opgenomen vanwege een personeelstekort. Door minder ritten aan te bieden hoopt de vervoerder op een betrouwbaardere dienstregeling.

Treinuitval

Eerder deze week werd bekend dat ook in Twente de overstap naar een nieuwe vervoerder niet vlekkeloos verloopt. Arriva heeft op het treintraject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal te weinig machinisten en zal daarom voorlopig met minder treinen rijden. Ook is er onvrede bij het buspersoneel in Twente. Arriva neemt daar de concessie over, maar de nieuwe dienstregeling zou de chauffeurs een een te hoge werkdruk opleveren.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.