Nieuws

Bodem onder flink deel spoor in Overijssel voldoet niet aan veiligheidsnorm

Noorden wil geld voor treinverbinding Twente - Groningen
Noorden wil geld voor treinverbinding Twente - Groningen © Cindy Hofhuis
Bijna de gehele spoordijk tussen Zwolle en Deventer voldoet niet aan de veiligheidsnorm. Dat blijkt uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail. De bodem onder de rails is op veel plekken te zwak, wat in een uiterst geval tot ontsporingen kan leiden. Behalve het traject Zwolle-Deventer zijn ook op de trajecten Almelo-Hardenberg, Zwolle-Almelo, Hengelo-Zutphen en Oldenzaal- Bad Bentheim in meer of mindere mate problemen met de stabiliteit van het spoor.
De Volkskrant schrijft vandaag dat uit het onderzoek blijkt dat in heel Nederland de bodem onder de rails te zwak is. Ruim veertienhonderd kilometer aan Nederlandse spoordijken voldoet niet aan de veiligheidsnorm. De meeste kwetsbare spoordijken liggen in de Randstad, het noorden en in Zeeland. In totaal is 2600 kilometer van de 3000 kilomter aan spoordijken in Nederland onderzocht door verschillende ingenieursbureaus.

'Geen paniek'

Volgens ProRail zijn de uitkomsten geen reden tot paniek, omdat de veiligheidsnormen heel conservatief zijn. De kans is volgens de spoorbeheerder klein dat er een ongeluk gebeurt door 'afschuiving'. ProRail-baas John Voppen stelt in een statement op de website van de spoorbeheerder dat het Nederlandse spoor nu veilig is: "Natuurlijk, anders zouden we het treinverkeer stilleggen. We rijden veilig of we rijden niet. Dat geldt ook als het gaat om de baanstabiliteit. Als het nodig is nemen we maatregelen."
We rijden veilig of we rijden niet
CEO John Voppen van ProRail
Dat de normen nu niet worden gehaald, komt gedeeltelijk door de manier van meten. Ook ouderdom van de spoordijken en de gevolgen van droogte en natte periodes voor de spoordijken worden als oorzaken gezien. Daarnaast wordt het spoor zwaarder belast; er rijden meer treinen en vaak zijn die zwaarder en sneller dan voorheen.
ProRail wil vervolgonderzoek laten doen. Volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder wordt op sommige trajecten nu al de stabiliteit in de gaten gehouden. "Zo monitoren we vanaf december 2023 de stabiliteit van de spoordijk tussen Deventer en de Nederland-Duitse grens bij Oldenzaal om de impact van de versnelde IC Berlijn te kunnen volgen."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.