Nieuws

Tien jaar na faillissement Oad: Rabobank niet schuldig aan bankroet

Oad-Rabobank
Oad-Rabobank © Beeldbewerking RTV Oost
Het is niet de schuld van de Rabobank dat reisorganisatie Oad in 2013 failliet ging. Dat oordeelt het gerechtshof in Arnhem, ruim tien jaar nadat het Holtense familiebedrijf failliet was gegaan. De schadevergoeding van 70 miljoen euro die de oud-eigenaren van Oad van de Rabobank eisten, is afgewezen. Daarmee staan de oud-eigenaren opnieuw met lege handen bij de rechter.
In september 2013 gaat er een schokgolf door de regio: Oad, een begrip in Overijssel, is failliet. Ruim 1500 mensen verliezen hun baan bij wat dan nog een van de grootste reisorganisaties van Nederland is. Het Holtense familiebedrijf maakt onder de nieuwe eigenaren weliswaar een afgeslankte doorstart, maar alsnog komen er honderden medewerkers op straat te staan.

Financiële crisis

De financiële crisis bracht Oad in zwaar weer. De omzet liep al jaren terug: van 840 miljoen euro in 2009 naar 575 miljoen euro in 2012. Door die financiële problemen stond Oad onder financieel toezicht van de Rabobank.
Er lag volgens toenmalig directeur Julius ter Haar van Oad een overnamedeal met een aantal investeerders. Maar de Rabobank wilde niet langer op de transactie wachten en liet de reisorganisatie opzettelijk failliet gaan, stelt Ter Haar. Volgens advocaat Jan Michiel Wagenaar beging de Rabobank 33 overtredingen en kwam de bank haar zorgplicht niet na.

'Slag naar internet gemist'

De Rabobank nam eerder ferm afstand van die aantijgingen. Oad miste de slag naar het internet, had al tijden geen kapitaalversterking meer en na jaren van financiële neergang was de koek op. Dat zijn volgens de Rabobank de feiten over het faillissement.
Het gerechtshof stelt nu dat "intensieve en serieuze inspanningen van Oad ten spijt", niet hebben geleid tot extra geld, waardoor de reisorganisatie gered kon worden van het faillissement.
Oad probeerde in 2013 het bankroet te voorkomen door te reorganiseren en had naar eigen zeggen investeerders klaarstaan. Daarvoor hadden ze nog een paar dagen nodig, maar volgens het hof is niet aannemelijk gemaakt dat een faillissement in dat geval was voorkomen.

Opeenstapeling van factoren

Tevens is volgens het hof niet onderbouwd dat de Rabobank de onderhandelingen van Oad met de bedrijven die de reisorganisatie wilden redden, heeft belemmerd. De Rabobank heeft ook de zorgplicht niet geschonden, oordeelt het hof.
De economische crisis, de opkomst van goedkoop online-reisaanbod en andere financiële tegenvallers, zoals een mislukt ICT-project, zorgden ervoor dat er al sinds 2011 tekorten ontstonden binnen Oad.

Derde keer bakzeil

Het is de derde keer dat de oud-eigenaren bakzeil halen bij de rechter. In 2015 werd hun miljoenenclaim door de rechtbank afgewezen en ook begin 2022 oordeelde de rechter dat de Rabobank niet schuldig is aan het faillissement van Oad.
Of de familie Ter Haar een vierde zaak tegen de Rabobank wil starten, is nog niet duidelijk. Een woordvoerder van de familie laat weten dat ze eerst het vonnis wil bestuderen en later met een reactie komt.
Een terugblik op het faillissement van Oad:
Terugblik op faillissement van Oad

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.