Nieuws

Groeiambities Metropool: "Breed, internationaal programma aanbieden"

Metropool
Metropool © RTV Oost / Wouter de Wilde
Metropool Poppodia wil met haar Twentse locaties doorgroeien naar een grote speler onder de Nederlandse poppodia. De podia in Enschede en Hengelo moeten daarvoor een upgrade ondergaan, zodat op jaarbasis 200.000 bezoekers in de zalen terechtkunnen. Vooral in Enschede vergt dat grote ingrepen. Ook heeft het poppodium het oog laten vallen op Almelo, waar het kleinere popevenementen wil organiseren.
Jaarlijks 200.000 bezoekers trekken. Als je naar de bezoekersaantallen van na corona kijkt, zijn dat realistische aantallen, zegt directeur Johan de Jong tegen 1Twente. "Die zijn in twee jaar tijd enorm gestegen. Het publiek blijft meer besteden aan uitgaan, vrijetijdsbesteding en toerisme. Dat zie je ook terug in concert- en festivalbezoek. We grijpen die ontwikkeling aan om hier in het oosten van het land met onze poppodia een breder, internationaal programma te kunnen aanbieden."

Almelo

In het plan wordt ook Almelo betrokken voor kleinere popevenementen. Daarvoor heeft Metropool het oog laten vallen op de plaatselijke vestiging van het ook in Enschede en Hengelo gevestigde Studio 15. De Jong: "Daar hebben ze ook een zaal waar 350 mensen in kunnen, vergelijkbaar met onze kleine zalen. Door onze zichtbaarheid in Almelo te vergroten, krijgen we ook in Hengelo en Enschede hopelijk meer bezoekers. We afficheren ons niet voor niets al jaren als bovenstedelijk podium."
"In het bedrijfsplan hebben we, naast de mogelijkheid van de huidige zalen, ook strategische en demografische aspecten meegenomen. Als je het Twentebreed doortrekt met Almelo erbij ontstaat er een nog steviger basis onder het plan."
Een biertje hoeft niet meteen duurder om meer winst te genereren, je kunt er ook gewoon meer schenken
Johan de Jong, directeur Metropool

Huurverhoging

"Almelo is qua ligging en mogelijkheden een aantrekkelijke optie", vervolgt directeur. "De contacten zijn overigens pril en de Almelose inbreng is nog lang niet concreet”, benadrukt De Jong, die samen met collega en directeur Jaco Cornelissen van het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede optrekt in dit ambitieuze masterplan. ”Zowel in Metropool als in het Muziekcentrum moet fors worden geïnvesteerd. De gemeente Enschede ziet die investeringen als eigenaar en verhuurder van de accommodaties terug in een huurverhoging, die wij als huurder kunnen opbrengen met de beoogde bezoekersaantallen.”
Uiteindelijk ligt de ambitie van een meer internationale programmering ten grondslag aan de wens om over de grens door te groeien, legt De Jong uit. Met grotere podia wil Metropool internationale artiesten van naam vastleggen. "Daar zit een verdienmodel in. Je hebt meer bezoekers nodig om artiesten aan te kunnen trekken. Want dan word je interessant voor artiesten.

Duitsland

Met die grotere podia en de grotere artiesten, wil Metropool ook het Duitse publiek naar Hengelo en Enschede lokken. ”In Duitsland ligt een groot potentieel. Het is alleen lastig om met een Nederlandse programmering Duitsers naar je evenementen te trekken. Dat gaat niet lukken. Met de groei mikken we op onder andere internationale artiesten en bands die Metropool opnemen in hun toer", aldus De Jong.
"Dan worden we ook voor de buren vlak over de grens interessant", vervolgt de directeur. "En met hogere bezoekersaantallen zijn duurdere artiesten te betalen. We denken zelfs dat we van daaruit in de toekomst nog verder kunnen doorgroeien en je niet meer voor iedere aansprekende artiest naar de grote zalen in de Randstad hoeft.”
Verbouwingen
De grootste aanpassingen worden gedaan aan de zalen in Enschede. Zo moet het Muziekcentrum makkelijker en sneller zijn om te toveren van een zaal voor klassieke concerten met stoelen (max. capaciteit 1.800) naar een popzaal met staplekken (max. capaciteit 2.000). Verder zijn er plannen om Metropool Enschede, en dan met name de grote zaal, aan te passen aan de eisen van deze tijd.

Johan de Jong: "We hebben het zelf steeds over een 'digitale zaal', een zaal waarin we met de modernste snufjes op het gebied van licht, geluid en kunstmatige intelligentie willen gaan werken. Nu hebben we in Enschede en Hengelo twee min of meer identieke grote zalen. We willen dat ze onderscheidend worden."

Creativiteit en zakelijk inzicht

In de cultuursector creativiteit en zakelijk inzicht niet per definitie een succesvolle combinatie. In dit geval ligt dat echter anders, zo stelt De Jong, die zelf een achtergrond in het zakenleven heeft. ”En dat geldt voor meer mensen op organisatorische posten binnen onze organisatie. In de sector zijn inderdaad voorbeelden waar het zakelijk inzicht achterblijft bij de creatieve ambities. Daar kan het fout gaan. Een gezonde balans is een must en die vind je bij ons in de organisatie.”

Meer biertjes tappen

De Jong en Cornelissen hopen over twee tot drie jaar de klus te hebben voltooid. Dat wil niet zeggen dat pas tegen die tijd de eerste internationale klapper bij Metropool kan worden gepresenteerd. ”De meeste bouwklussen zullen gefaseerd in het festivalseizoen worden uitgevoerd als het in de zalen en theaters rustiger is. Als je daar drie jaar voor moet uittrekken, kun je gaandeweg binnen het masterplan al profiteren van de eerste aanpassingen. Zo gaan we het dan ook doen."
De Jong gaat verder: "Veranderingen zitten 'm niet alleen in verbouwingen, maar ook in meer efficiënte opstellingen van faciliteiten als horeca en garderobes. Ook daar kunnen we slagen maken met het oog op een meer rendabele exploitatie. Een biertje hoeft niet meteen duurder om meer winst te genereren, je kunt er ook gewoon meer schenken.”
Vier locaties
De concerten die Metropool afgelopen jaar aanbood, waren verdeeld over de locatie in Hengelo (129 shows met 52.775 bezoekers), in Enschede (131 optredens met 43.500 gasten), het Muziekcentrum Enschede (7 shows met bijna 10.000 bezoekers) en het Openluchttheater in Hertme (4 concerten per jaar, vorig jaar goed voor 9400 bezoekers).

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.