Nieuws

Directe trein van Enschede en Deventer naar Schiphol verdwijnt: "Regio is weer de dupe"

Een intercitytrein bij Holten
Een intercitytrein bij Holten © ANP
De directe treinverbinding van Enschede naar Schiphol verdwijnt eind dit jaar. In plaats daarvan moeten reizigers uit Twente en Deventer die naar de luchthaven willen, overstappen op Amersfoort Centraal. Dat staat in de concept-dienstregeling voor 2025 die de NS vandaag bekend heeft gemaakt. De politiek in Overijssel zegt 'totaal verrast' te zijn door het besluit.
Nu rijdt er nog elk uur een trein vanuit Enschede, via onder meer Hengelo, Almelo en Deventer, naar Schiphol. Maar die directe treinverbinding stopt, want NS wil dat vanaf 2025 álle intercitytreinen vanuit Twente en Deventer doorrijden naar Den Haag.
Hanneke Steen, die namens de regio Twente over mobiliteit gaat, is niet blij met de plannen van de NS. "We zijn totaal verrast door deze aankondiging. We werden hier afgelopen dinsdag ook over geïnformeerd", zegt Steen, die tevens wethouder is van Hengelo. "Het voelt alsof de regio weer de randstedelijke problemen moet oplossen."

Problemen HSL

"We doen deze aanpassing vanwege de problemen met de HSL", zegt een woordvoerder van de NS desgevraagd. Hij doelt daarbij op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam, waar scheurvorming in bruggen is vastgesteld.
Ondanks de problemen in de Randstad, wil de NS het hogesnelheidsnet in Nederland al wel uitbreiden, naar onder meer Amersfoort en Lelystad. En daardoor gaan andere trajecten, zoals de lijn Enschede-Schiphol, er juist op achteruit. "Dat heeft te maken met de complexiteit van het Nederlandse spoor en de verdeling van de treinen", zegt de woordvoerder.
De treinreiziger in Overijssel is hier de dupe van
Hanneke Steen
De NS benadrukt dat het schrappen van de 'Schipholtrein' vanuit Enschede tijdelijk is, al kan de vervoerder niet zeggen hoe lang het gaat duren.
"Voor nu wordt dit als tijdelijke maatregel aangekondigd, maar eerdere gesprekken met de NS suggereerden dat dit ook definitief kan worden", zegt Hanneke Steen. "De treinreiziger in Overijssel is hier de dupe van en mag in Amersfoort met z’n volle koffer de - nu al - krappe overstap proberen te halen. Het is onbegrijpelijk dat er weer een directe bestemming wordt geschrapt."

Hogesnelheidslijn

Uiteindelijk is het overigens de bedoeling om de treinen op de hogesnelheidslijn vanuit het westen door te laten rijden naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen, en ook naar Enschede. Daarbij gaat de reistijd ook omlaag, waarbij je dus sneller vanuit bijvoorbeeld de Randstad in het oosten bent. Maar tot die tijd wordt de verbinding vanuit het oosten naar Schiphol, en vice versa, dus juist even slechter.
In de concept-dienstregeling van 2025 staat verder dat de NS in de weekenden een extra late intercity van Enschede naar Amersfoort wil laten rijden. Nu vertrekt de laatste IC-trein om 22:46 uur, maar dat wordt 23:16 uur. Ook gaan er extra treinen rijden tussen Zwolle en Groningen, en Zwolle en Leeuwarden.

Niet definitief

De plannen van de NS zijn nog niet definitief, omdat ze ook nog goedgekeurd moeten worden. Dat gebeurt na overleg met overheden en reizigersorganisaties. Maar op een paar kleine wijzigingen na, worden de plannen vaak zo goed als volledig overgenomen. Wethouder Steen hoopt dat Overijssel de NS nog op andere gedachten kan brengen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.