Nieuws

Kamervragen over schrappen directe trein tussen Enschede en Schiphol

NS-trein
NS-trein © ANP
Het besluit van de NS om de directe trein van Enschede, via Deventer, naar Schiphol eind dit jaar te schrappen, maakt veel los. De ChristenUnie en het CDA vragen de verantwoordelijk staatssecretaris om te kijken of het besluit nog teruggedraaid kan worden, en ook de wethouders van de steden in Twente komen in actie. "Dit verhoudt zich niet tot de regionale bereikbaarheid."
De directe treinverbinding van Enschede naar Schiphol verdwijnt eind dit jaar. In plaats daarvan moeten reizigers uit Twente en Deventer die naar de luchthaven willen, overstappen op Amersfoort Centraal. Dat staat in de concept-dienstregeling voor 2025 van de NS.
Hanneke Steen, die namens de regio Twente over mobiliteit gaat, zei vorige week al niet blij te zijn met de plannen van de NS. "Het voelt alsof de regio weer de randstedelijke problemen moet oplossen", zei ze. Haar collega-wethouder Marc Teutelink van Enschede sluit zich daarbij aan. "Elke regio telt, maar Twente is wederom de dupe."
De raad van Enschede heeft unaniem een brandbrief aan de NS gestuurd, waarin het oproept om de verbinding niet te schrappen. Deventer noemt het besluit bovendien 'nadelig'. "Op sommige punten is er een verbetering, zoals vaker per uur direct naar Utrecht/Den Haag, maar op andere punten een nadeel, zoals tijdelijk geen directe trein meer naar Schiphol, maar een overstap in Amersfoort", zegt een woordvoerder.

Groot belang

Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eline Vedder (CDA) roeren zich ook in het besluit; zij vragen demissionair staatssecretaris Heijnen om opheldering. "Een rechtstreekse verbinding tussen Enschede, Deventer en Schiphol is van groot belang voor Oost-Nederland", schrijven ze.
De Kamerleden vragen Heijnen om in gesprek te gaan met de NS over het besluit, "om te voorkomen dat de directe treinverbinding tussen Enschede en Deventer en Schiphol wordt opgeheven".
Volgens de NS is het schrappen van de directe lijn een tijdelijke maatregel, maar CDA en ChristenUnie willen weten of dat echt zo is. "Zijn de belangen van de reizigers, regionale overheden en de bedrijven in Oost-Nederland wel meegewogen in het besluit", vragen de Kamerleden zich af.

'Niet verder verslechteren'

Ook willen Grinwis en Vedder weten welke garanties de staatssecretaris van de NS heeft gekregen "dat de kwaliteit en de capaciteit van de treindienst tussen Oost-Nederland en de Randstad niet verder zal verslechteren in de toekomst".
Steen, die tevens wethouder is van Hengelo, gaat morgen met haar collega's van de andere Twentse steden in gesprek over het besluit van de NS. Zij hopen NS nog op andere gedachten te kunnen brengen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.