Nieuws

Motorrijden populair onder jongeren: "Vrijheid, snelheid en kabaal, gewoon te gaaf!"

Loraine Lochan met haar BMW S 1000 RR
Loraine Lochan met haar BMW S 1000 RR © Eigen foto
De laatste tien jaar stapten bijna twee keer zoveel jongeren in Nederland op de motor. René Brünen, eigenaar van rijschool Brünen, en fervent motorrijder Loraine Lochan uit Enschede ervaren de groeiende populariteit in de praktijk. "De vrijheid die de motor geeft spreekt jongeren enorm aan."
Steeds meer jongeren laten de auto links liggen en kiezen voor een motor. De afgelopen tien jaar is het aantal jongeren dat een motor kocht, gestegen met ruim 44 procent. Dit blijkt uit cijfers van Bovag en brancheorganisatie RAI Vereniging. Rijschool Brünen in Enschede ziet deze stijging ook.
Eigenaar René Brünen zag voor corona al een stijging aan populariteit voor motoren onder jongeren. Die stijging zet door. Nog altijd melden zich meer nieuwe leerlingen voor motorrijlessen dan tien jaar geleden. De reden? "Het in groepen motorrijden spreekt jongeren aan."

Gevoel van vrijheid

De vrijheid van het motorrijden, daar draait het om bij Loraine Lochan (26) uit Enschede. Drie jaar geleden haalde ze haar motorrijbewijs en daar geniet ze regelmatig van. "De snelheid en het geluid van de motor, daar ben ik echt door gefascineerd", zegt ze. Al op jonge leeftijd begon haar fascinatie voor motoren. "Bijna niemand in mijn familie had een motor, behalve mijn oom. Als jong meisje ging ik altijd naar zijn garage om de motor te bekijken."
Voor twee- à drieduizend euro kun je een goede tweedehands motor op de kop tikken
Loraine Lochan
Samen met vrienden rijdt ze vaak op haar sportieve BMW S 1000 RR in de omgeving van Enschede. "We spreken met elkaar af via sociale media en Whatsapp om te toeren. Het is een hobby." Het delen van de passie voor motorrijden werkt aanstekelijk bij Lochan. "De vrijheid die je voelt en de lol die je hebt, is geweldig."

Goedkoper dan auto

Buiten de vrijheid om is er nog een factor doorslaggevend voor de populariteit van motoren onder jongeren, weet rijschoolhouder Brünen. "Een tweedehands motor is betaalbaarder dan een tweedehands auto. Daarnaast is een motorrijbewijs ook beter betaalbaar."
Ook Lochan heeft haar BMW op de tweedehandse markt aangeschaft. "Hoewel die van mij duurder was, weet ik dat je voor twee- à drieduizend euro een goede tweedehands motor op de kop kunt tikken."
Lees verder onder de foto.
Loraine Lochan geniet van motorrijden
Loraine Lochan geniet van motorrijden © Eigen foto

Tijd én geld

Ondanks deze factoren was Brünen verbaasd over de enorme stijging aan populariteit van motoren onder jongeren. "Ik zie frequent veel jonge groepen motorrijders op de weg, maar ik had deze mate aan populariteit niet aan zien komen."
In 2013 zijn de regels voor het motorrijbewijs namelijk aangepast. "Het halen van een motorrijbewijs is sinds die tijd leeftijdsgebonden", legt de rijschoolhouder uit. Een 18-jarige kan examen doen voor een rijbewijs in klasse A1. Daarmee mag worden gereden op een motor van 125 cc. Op 20-jarige leeftijd kan worden doorgeschakeld naar een A2-rijbewijs voor een middelzware motor en wie wil rijden op een racer zoals die van Lochan moet minimaal 24 jaar oud zijn.
Op je 18de op een BMW superbike stappen, mag dus al een aantal jaren niet meer. Wie toch zo veel pk onder de kont wil hebben, moet minimaal drie keer het rijexamen afleggen. En dat kost dus tijd én geld.

'Te gaaf'

Hoewel ze dol is op haar BMW, is motorrijden volgens Lochan niet zonder risico's. "Het blijft gevaarlijk. Je bent natuurlijk best kwetsbaar." Zelf heeft ze wel eens ongelukje gehad, maar gelukkig niets ernstigs. "Ik rijd altijd met een beschermend pak, voor mijn eigen veiligheid. Soms zie ik mensen dit niet doen, dat is onverantwoord."
Ondanks dat een ongeluk op de motor in een klein hoekje zit, kiest Lochan de vrijheid van het motorrijden boven de risico's die daarmee gepaard gaan. "De vrijheid, snelheid en het kabaal, dat is gewoon te gaaf!"

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.