nieuws

Raad van State: aanleg Reevediep mag doorgaan, geen vaarroute tussen IJssel en Drontermeer

Raad van State
Raad van State
De hoogwatergeul Reevediep mag worden aangelegd, maar er komt geen doorgaande vaarroute tussen de IJssel en het Drontermeer. Dat is het gevolg van de uitspraak van de Raad van State. Die heeft bepaald dat de aanleg van de hoogwatergeul, de Reevedam en het fietspad over de Reevedam mag doorgaan, maar dat de vaarweg niet op het Drontermeer aangesloten mag worden.
De Raad van State bepaalde in februari in een tussentijdse uitspraak dat de aanleg van de hoogwatergeul nog niet mocht beginnen en dat de overheden de plannen beter moesten motiveren. Er was bijvoorbeeld niet goed aangetoond dat er een 'dwingende reden van groot openbaar belang' was voor de aanleg. Door de aanleg worden rietlanden ernstig beschadigd, rietlanden waar veel beschermde vogelsoorten wonen.

Nu wel duidelijke motivatie

De Raad heeft naar de nieuwe motivatie van de gemeenteraad van Kampen, Gedeputeerde Staten van Flevoland en de staatssecretaris van Economische Zaken gekeken. Volgens de Raad van State is nu wel duidelijk gemaakt dat er een 'dwingende reden van groot openbaar belang' is voor de aanleg van de bypass.
Langs de rietoever tussen jachthaven Roggebot en de noordkant van de Reevedam is een recreatievrije zone ingesteld om schade aan de rietlanden te voorkomen. De Raad van State noemt dat een effectieve maatregel, maar zo'n zone wordt niet ingesteld bij de aansluiting van de vaarweg met het Drontermeer.

12.000 vaarbewegingen per jaar

Volgens de overheden hebben de rietlanden langs die vaarroute geen last van de recreatievaart, maar dat argument heeft de Raad van tafel geveegd. Het gaat om 12.000 vaarbewegingen per jaar, met het hoogtepunt tijdens het broedseizoen. De Raad heeft daarom besloten de vaarroute tussen de IJssel en het Drontermeer niet toe te staan. 
Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen beroep mogelijk.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.