Nieuws

Waarom hogere boetes die vanaf nu gelden volgens deze verkeerspsycholoog niet helpen

Verkeersboetes stijgen
Verkeersboetes stijgen © ANP
Te hard gereden? Of door rood? De boetes die daar in Nederland op staan, waren al niet mals, maar vanaf vandaag zijn die bedragen nog wat verder gestegen. In sommige gevallen gaat het om een stijging van zo'n tien procent, opgebouwd uit een deel inflatiecorrectie en een deel dat moet helpen bij het dekken van het overheidstekort.
Matthijs Dicke, verkeerspsycholoog bij adviesbureau Goudappel in Deventer, kijkt er met gemengde gevoelens naar. Want heel veel helpen gaat het niet om het gedrag van mensen te beïnvloeden, denkt hij. "Lage boetes helpen niet, maar die twintig of dertig euro die er nu bijkomt, maakt het verschil ook niet", denkt hij.

Duitsland vs Nederland

Dicke wijst onder meer naar Duitsland. Waar Nederland in de top vijf van strengste landen staat, zijn de boetes in Duitsland best laag. "Duitsland heeft inderdaad lagere boetes, maar de pakkans is daar hoger." En dat is een mooie combinatie, vindt Dicke. Als mensen het gevoel hebben dat ze gecontroleerd worden, helpt dat. En niet zozeer de hoogte van de boete.
Daar komt ook nog eens bij dat mensen tegenwoordig vaak niet eens in de gaten hebben dat ze worden bekeurd. Vroeger zag je nog een flinke flits achter je als met een auto door rood reed. Of te snel. Of allebei. Tegenwoordig ligt er ineens een envelop in de brievenbus en kom je erachter dat je ergens over de schreef bent gegaan. Maar het moment zelf kun je vaak al niet meer terughalen.

Direct politie

"Het effect van de directe relatie tussen jouw gedrag en de gevolgen die dat heeft, is helemaal weg als het zo lang duurt", geeft Dicke aan. "Een staandehouding zou beter zijn", oppert hij. Dus direct een politieauto achter je aan bij een overtreding. Dan wil een automobilist het de volgende keer wel laten om te hard te rijden. "Maar het liefst doen we het natuurlijk zonder boetes. Dat we mensen weten te overtuigen van hoe belangrijk het is om niet te hard te rijden en voor rood te stoppen."
Daar komt wat Dicke betreft nog eens bij dat fouten maken menselijk is. "Iedereen maakt wel eens een vergissing of let niet goed op. Dan is zo'n hoge boete natuurlijk wel erg zuur."

Een paar voorbeelden

Door rood rijden kost vanaf nu bijvoorbeeld 308 euro. Vorig jaar was dat nog 280 euro. Word je betrapt op niet-handsfree bellen dan bedraagt de rekening 418 euro in plaats van 380 euro. . En onnodig links rijden op autosnelwegen levert een boete op van 264 euro waar dat eerder nog 240 euro kostte. Boetes voor snelheidsovertredingen gaan over de hele linie met tien procent omhoog.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.