Nieuws

Bijzondere hulp op basisschool de Esch in Oldenzaal: "De kinderen vinden hem geweldig"

Therapiehond in Oldenzaal
Therapiehond in Oldenzaal © Tessel Brinkman
Als je op basisschool de Esch in Oldenzaal rondloopt, kan het zomaar zijn dat je schoolhond Doedel tegenkomt. De 5-jarige Australische Labradoodle is samen met zijn baasje Anita Booij vier dagen in de week werkzaam op de basisschool. Doedel is er dan om kinderen op verschillende manieren te helpen.
"Doedel is dol op mensen", vertelt Anita, conciërge op de school. "Hij is aaibaar en heel lief en niet bang voor drukte. Dat maakt hem de ideale schoolhond." Doedel helpt kinderen met verschillende problemen zoals bijvoorbeeld als ze verdrietig zijn, maar ook kinderen met gedragsproblemen gaan met de hond aan de slag.
De leerlingen zijn erg blij met Doedel. "Als je verdrietig bent, komt Doedel bij je. Dan kun je hem aaien en troost hij je", vertelt Liz uit groep acht. Anita doet met Doedel en de kinderen oefeningen om ze steviger in hun schoenen te laten staan. "Hij voelt mensen naadloos aan: heb je pijn, verdriet of een knuffel nodig? Doedel is er altijd voor je."

Kinderen met dyslexie

Doedel helpt niet alleen kinderen met hun gedrag en gevoelens, hij helpt ook kinderen met dyslexie bij het lezen. "Ik neem kinderen mee uit de klas, die gaan dan bij Doedel zitten en hardop voorlezen", vertelt Anita. "Met Doedel erbij kunnen ze rustig lezen. Doedel oordeelt niet."
Nori heeft dyslexie en leest vaak met Doedel aan haar voeten. "Ik heb echt het gevoel dat Doedel luistert", zegt ze. Ook Liz vindt het fijn met een hond erbij. "Als ik aan hem voorlees, zegt hij niet dat ik fout, te snel of te langzaam lees."
Therapiehond in Oldenzaal
Anita: "Het is niet zo dat het kind beter gaat lezen, maar wel dat het kind beter in zijn vel gaat zitten. Beter gaan lezen is niet het doel, het doel is dat ze zich zelfverzekerder gaan voelen." De eerste jongen die met Doedel mocht lezen is voor Anita een succesverhaal. "Die jongen had veel ruzie en werd vaak uit de klas gestuurd. Het bleek dat hij dyslexie had en daarom mocht hij met Doedel aan de slag. Je zag hem meteen opbloeien: hij was niet meer het kind dat niet kon lezen en dom was. Sindsdien heeft hij nooit meer op de gang gezeten."

Welzijn van Doedel

Schoolhonden worden in Nederland steeds vaker ingezet. Met de groei van dit fenomeen groeit ook de aandacht voor het welzijn van de hond. "Het welzijn van Doedel staat op nummer één", zegt Anita. "Om te kijken of Doedel nog goed in zijn vel zit, laten we mensen van buiten de school meekijken. Zo komt er één keer in het jaar een controleur en gaat hij twee keer in het jaar naar de dierenarts om zeker te weten dat hij fit genoeg is om zijn werk te doen."
Tekst gaat verder onder afbeelding.
Therapiehond in Oldenzaal
Therapiehond in Oldenzaal © Tessel Brinkman
Ook Stan uit groep acht vindt dat hondenwelzijn voorop moet staan. "Ik vind dat elke school een hond moet hebben, maar het is wel belangrijk dat dieren in hun eigen leefgebied kunnen leven en vrije tijd hebben."
De school heeft daarom ook tien gouden regels opgesteld. Zo waarborgen ze de veiligheid van zowel Doedel als die van de kinderen. In deze regels staat onder andere dat kinderen alleen met toestemming Doedel mogen aaien en hem niet mogen storen wanneer hij slaapt of eet. Ook krijgen de kinderen voordat Doedel in de klas komt drie lessen over honden in het algemeen. Na deze lessen wordt Doedel geïntroduceerd en leren ze hem kennen. "Zolang Doedel nog elke dag vrolijk in de auto springt en de kinderen veilig zijn en het leuk vinden, gaan wij lekker door."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.