azc

'Cijfers incidenten op opvang asielzoekers zijn ongenuanceerd'

De cijfers over incidenten op opvanglocaties voor asielzoekers zijn ongenuanceerd. Dat zegt Sander Schelberg, vice-voorzitter van de Veiligheidsregio Twente. Vandaag zijn de cijfers gepubliceerd. Incidenten zijn volgens hem meerdere keren gemeld en ook verloren identiteitsbewijzen zijn opgenomen in de cijfers.
In Twente zijn vorig jaar 170 incidenten gemeld. Maar die cijfers moeten wel in het juiste perspectief worden gezien. "Als ik kijk naar Hengelo, daar zijn tien meldingen geweest", aldus Schelberg, ook burgemeester van die stad. "Van die tien meldingen blijken zeven over hetzelfde incident te gaan. Een melding ging over een verloren identiteitskaart en een melding over een onbekende fiets die bij de tijdelijke opvang geparkeerd stond." 

'Alleen geweldsincidenten melden'

"Het is goed dat de samenleving inzicht krijgt in de cijfers, maar dat moeten wel de goede cijfers zijn. Ik krijg van mensen de vraag of de komst van een noodopvang of azc de wijk onveiliger maakt. Wat mij betreft melden we alleen de geweldsincidenten. Dan kan ik met mensen in gesprek gaan en zeggen dat we geen onveiligheid de wijk binnenhalen."
Burgemeester Heidema van Deventer bevestigt dat er ruis in de cijfers zit. Dubbelingen en heel kleine incidenten zoals een verloren paspoort komen ook bij het azc in Schalkhaar voor. Het aantal meldingen was daar vorig jaar 197. "Dat aantal is verhoudingsgewijs hoger dan op andere plekken. Schalkhaar is het enige azc waar vluchtelingen met psychische problemen worden opgevangen. Die mensen hebben meer begeleiding nodig."

Incidenten in de kiem smoren

"Daardoor zitten we er bovenop, om te voorkomen dat kleine incidenten groot worden. Door aan de binnenkant snel melding te doen kunnen we het incident in de kiem smoren", vervolgt Heidema. "Daardoor zijn aan de buitenkant van het azc weinig incidenten. De buren van het azc zeggen weinig problemen te hebben met het azc." Zij hoeven zich wat Heidema betreft dan ook geen zorgen te maken.
In Overijssel werden vorig jaar 409 meldingen gedaan, op een landelijk totaal van 4460. De helft van de registraties betroffen 'assistenties en overige meldingen'. Het gaat dan om assistentie door politie op locatie na een melding, assistentie aan een externe instantie en meldingen over vermissing van goederen. Een kwart van de meldingen ging over ruzie en overlast door verwarde personen en vernielingen. Er werden 55 meldingen van zedenmisdrijven gedaan, een percentage van 1,2 procent. 
Op onderstaande kaart zijn de politieregistraties per coa-locatie te zien.
Bekijk ook het dossier 'Vluchtelingen'.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.