NS

'Reizigers merken nog niks van maatregelen NS tegen volle treinen'

Nog steeds volle treinen
Nog steeds volle treinen © RTV Oost
Bijna 70 procent van de treinreizigers heeft niets gemerkt van de extra maatregelen die de NS eind 2015 trof om overvolle treinen tegen te gaan. Van de 2228 mensen die een enquête van ConsumentenClaim invulden, vindt 13 procent zelfs dat het alleen maar slechter is geworden.
Eind vorig jaar meldde reizigersorganisatie Rover dat 25.000 mensen in 2015 hadden geklaagd over volle treinen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het moeten staan in de trein. Eén op de twaalf klagers kon zelfs niet mee met de trein.
In de ranglijst van de honderd volste treinen stond het traject Enschede-Schiphol, vertrektijd 06.16 uur, op de vijfde plek. 

NS beloofde meer informatie

De NS beloofde het probleem op te lossen. Eén van de maatregelen werd gezocht in het beter informeren van reizigers. Maar 83 procent van de respondenten die nu zijn ondervraagd door ConsumentenClaim, geeft aan dat de informatievoorziening nog steeds onvoldoende is. 
Bijna 40 procent van de treinreizigers in Nederland moet de hele reis staan. Ruim de helft heeft een groot deel van de rit geen zitplaats. Zeven procent kan wel altijd zitten. Als rapportcijfer geven de deelnemers NS een 4,7.

In maart resultaten

De NS zegt in maart met de eerste resultaten te komen. Dat is zo afgesproken met de staatssecretaris. Dan valt er ook iets te zeggen over het effect van de maatregelen, zegt een woordvoerder. 
Komende maand worden sommige gedeelten die nu nog eerste klas zijn, omgebouwd tot tweede klas. Later volgen ook andere maatregelen om drukke treinen tegen te gaan. 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.