Werkzaamheden elektrificatie spoorverbinding Enschede - Zwolle gestart

Voor het eerst sinds 25 jaar wordt er een spoorlijn geƫlektrificeerd. De oude dieseltrein die tussen Enschede en Zwolle rijdt zal eind volgend jaar plaats maken voor een elektrische trein. Een bijzonder project dat zich vooral in de nachtelijke uren afspeelt.

Voor dat het zover is, moet er nog wel het een en ander gebeuren langs het traject.  Zo worden er ruim 700 bovenleidingmasten geplaatst, drie technische ruimten in Heino, Raalte en Nijverdal, 19 kilometer aan kabels naar deze drie gebouwen en een verhoging van de fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden.


Een klus waar zeven dagen per week 's nachts aan wordt gewerkt. "In samenspraak met de provincie en reizigersorganisatie Rocov hebben wij besloten om de werkzaamheden vooral 's nachts uit te voeren. Overdag kunnen de reizigers dus gewoon van de trein gebruik blijven maken. In de avonden worden er bussen ingezet", aldus Rene Vegter van Prorail.


Vriendelijk voor milieu en omgeving
Door de treinverbinding te elektrificeren zal de reistijd ook verkorten, omdat een elektrische trein sneller is. Daarnaast is het inzetten van deze trein vriendelijk voor het milieu en omgeving doordat de trein stiller is en er geen schadelijke stoffen worden uitgestoten.

Volgens gedeputeerde Bert Boerman wil de provincie de bereikbaarheid van en naar Zwolle graag verbeteren. "Wij willen de reiziger graag het comfort bieden dat ze verdienen op dit traject. Daarnaast zal de luchtkwaliteit verbeteren en de geluidsoverlast afnemen. Dit alles maakt het openbaar vervoer nog aantrekkelijker."


Verbinding Zwolle - Kampen ook elektrisch
Het leveren van de treindiensten op het traject zal in handen komen van Syntus en zal eind december 2017 overgaan. Volgens Boerman zal na het opleveren van dit traject een tweede traject geëlektrificeerd worden; namelijk de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren